KNI tager til genmæle

KNI/Pilersuisoq har ikke forsyningspligt overfor Kangerlussuaq påpeger koncernen i modsvar til kritik fra Forbrugerrådet

KNI/Pilersuisoq tilbageviser kritikken fra Forbrugerrådet. I en
pressemeddelelse indleder koncernen dog med at beklage, at rådden frugt ikke
har været fjernet fra hylderne.

Derudover påpeger KNI, at frugt og mejeriprodukter i Sisimiut kan sælges
til væsentlig lavere priser, fordi de fleste varer nu ugentligt bliver
fragtet op i temperaturregulerede skibscontainere med Royal Arctic Line A/S.
Derfor kan de derfor sælges til væsentlig billige detailpris end flyfriske
varer, anfører informationschef Frederik Olsen.

Han erkender at Pilersuisoq butikken ikke skulle have moderne tøj til børn og
voksne, og forklarer:

– Det er vi bekendt med, da vi primært kun sælger stabelvarer, og vi har ikke
i sinde at åbne en modevarebutik i Kangerlussuaq. KNI A/S vil anbefale,
at Forbrugerrådet overfor KNI A/S (Pilersuisoq a/s) redegør for, hvilke
forventninger rådet har bl.a. omkring hyppigere anløb med skib med frugt og
mejeriprodukter samt modetøj i Kangerlussuaq, skriver Frederik Olsen.

Han præciserer til sidst, at bygden Kangerlussuaq ikke er includeret i
servicekontrakten om vareforsyningen af bygder og yderdistrikter, hvorfor
Pilersuisoq a/s ikke har forsyningsmæssige forpligtigelser i Kangerlussuaq
ud over øl og sodavand, Pilersuisoq a/s er i Kangerlussuaq på almene
kommercielle vilkår.

Læs artiklen på Sermitsiaq.gl

This entry was posted in Erhverv. Bookmark the permalink.

3 Responses to KNI tager til genmæle

  1. inuit says:

    Pilersuisoq påstår at Kunderne Lyver ???

    Kunden har altid ret, men ikke hvis man er kunde hos Pilersuisoq.

    Den seneste bortforklaring fra Pilersuisoq beviser kun at Pilersuisoq ikke har, kan eller vil løfte opgaven.

    Da Pilersuisoq fik Butikkerne foræret af hjemmestyret fik bygden lovninger om bedre forhold og billigere priser.
    Desværre er det tværtimod blevet værre alt er blevet dyrere og der mangler konstant et eller andet som de har glemt at bestille.
    Og så må man vente på en af de to skibe inden det kommer frem. Hvis man spørger efter varer som ikke er på hylderne,
    så er standart svaret at det er Hovedkvatert i Sisimiut der bestemmer hvad der kommer i butikken.

    En del af Befolkningen har lavet en indkøbsforening som bestiller deres varer via Internettet og får det både billigere og leveret i bedre kvalitet.
    Alle i Kangerlussuaq får familie og venner til at slæbe de varer som butikken ikke har med når de kommer igennem Kangerlussuaq.

    Befolkningen er træt og ked af at der mangler bare de mest nødtørftige varer som mad til børnene, rengøringsmidler, frisk frugt og grøntsager osv. osv..
    Det er uforståelig for befolkningen at Pilersuisoq ikke kan løfte opgaven så den i hvert fald er i samme stand som før Pilersuisoq fik Butikken.

    Pilersuisoqs udtalelser at de ikke har forsyningspligt bliver opfattet som.
    Kan du ikke klare forholdene så må du handle et andet sted og at service og kundepleje er et fremmedord.
    Men det er desværre ikke muligt da vi kun har en lille kiosk som alternativ, der har enorme driftsomkostninger.
    Og er afhængig af Pilersuisoq som underleverandør for de fleste varer til overpris.
    Som selvfølgelig afspejler sig på salgspriserne i kioskerne.

    Nu da det ikke ser ud til at Pilersuisoq vil tage Forbrugerrådet alvorligt og rette op på manglerne.
    Vil der nu blive sat en tidsfrist på 6 mdr. om at efterkomme behovet for billigere priser, fyldte hylder og et breder sortiment.
    Ellers vil der blive startet en underskrifts indsammling som vil blive fremsendt til Landstinget om et krav at Statsbutikken
    må vige for private der skal leve af butikkerne og yde den service kunderne har krav på.

  2. deba2eren says:

    hej
    eneste kommentar til det lige nu er

    Forbrugerrådet ved godt, at butikken har en dispensation fra Hjemmestyret, således at bestemte varer har hjemmel til at overskride sidste salgsdato med tre eller fem måneder. Disse varer kan sælges uden prisregulering

    Og hvilke varer kan man så tillade , der sælges med så stor datooverskridelse ?????

  3. kado says:

    Ilumut Kangerlussuarmiuulluni assut erloqinartarpoq pisiassat tungaasigut. Naatsitat qallersuutissallu assut amigaataasaqaat naak ullut tamaasa qallunaat nunaanniit timmisartorsuqartaraluarluta.

    Assersuutigisinnaavara artuatunut taquassat:

    Maannakkut meeqqat atualerlutik aallartereerput nammineerlutillu nerisassaminnik taquartarlutik, pisiniarfimmullu qallersuutissanik, iffianik aammalu iffiaq qaqortunik pisiariniaraanni nungoreersimasarlutit allanillu kølevarer-inik naatitanik nioqqutissatilinnik qinigassaqarata – immussuaq rullepølset kødpølset naatitat assut amigaataasaqaat il. il. Atuartut taquaqartittuaannarniarutsigit sapaatip akunneranut naammattunik qinusarniaritsi ullummi tamaasa timmisartorsuqartarpoq qallunaat nunaanniit.

    Qaa Pilersuisormiut eqiilaarlusi sulilaaritsi immissinnut aperilaaritsi QANORUNA inunnuk SULLISSINIARTUGUT?

    Sulisunut saaffiginnikkaanni oqaasituanngut NALUARA NALURA, nalunanngitsumik ilinniarsimasuunngitsut arlallit akissutigisartagaat. pisiniarfimmiutut suliniarussi nalunngittariaqarparsi pisisartut iluamik qungujulasumik kiinnertassallusigit sullinniarussigit:)

    Aammalu nammineersinnaassusersi qanoq akisussaaffeqartiginerlusi pisisartunut takutittariqarlusiuk.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s