Politielev begik selvmord

En 24-årig politiskoleelev afgik tidligt søndag morgen i Nuuk ved døden efter et fald fra en af blokkene i Nuuk

I går skrev vi på vores net-avis, at en ung politimand var død ved en tragisk
dødsulykke.

Politiet har i løbet af weekenden efterforsket det tragiske dødsfald, der
efter de foreliggende oplysninger behandles som et selvmord.

En tilkaldt politipatrulje og ambulance, var ikke i stand til at foretage sig
noget for at hjælpe afdøde.

De pårørende er underrettet om dødsfaldet, oplyser politiet.

Læs artiklen på Sermitsiaq.gl

This entry was posted in Politi. Bookmark the permalink.

6 Responses to Politielev begik selvmord

  1. cjohn says:

    Og det havde I (sermitsiaq) ikke skrevet en eneste linie om, hvis det var almindelig civil medborger….. synes I ikke selv, det er at være lidt for sensationshungrende??? tænk dog på de pårørende, inden i “udstiller” en person på samme måde i medierne igen.

  2. ulrik says:

    Cjohn har ikke ret! Så vidt jeg har fulgt med i Sermitsiaq (og der er efterhånden i mange år nu), så har Sermitsiaq være den avis der havde skrevet flest om selvmord i Grønland. Især plejer der hvert år, at udkomme en større behandling af emnet med tal for hvor mange vi har mistet osv. Husk på, at Sermitsiaq som i alle andre medier skal skrive og informere befolkningen og udefrakommende om, hvad det er der sker i Grønland. Bl.a. er der os studerende som er rejst langt fra vort land, der virkelig værdsætter Sermitsiaqs årvågenhed. Vi indhenter ofte informationer derfra. Jeg synes tværtimod, at journalisterne i Grønland bør stramme sig meget mere for at ruste sig til, evt. koncentrer sig om efteruddannelse. Alt andet er for amatøragtigt. Medieverden i Grønland halter langt bagud end mange andre lande. Her taler jeg så mere om KNR og TV. Sermitsiaq er vel den eneste i Grønland som giver rigeligt af informationer. Dødsfald skal ikke behandles særskilt som tabuemner, tværtimod bør man drøfte denne slags, også gennem medierne. For hvorledes skal vi ellers bekæmpe selvmord i Grønland. Man siger jo, at det er sundt at drøfte det som man har gennemlevet, i stedet at beholde det for sig selv.

  3. cjohn says:

    Jeg mener absolut ikke, at selvmord skal ties ihjel. Jeg synes det er ok, at der kommer tal på bordet over hvor mange, der vælger at tage livet af sig selv. Det skal da helt klart debatteres. Det som jeg synes er forargeligt mht. ovenstånde artikel er, at Sermitsiaq næppe havde valgt at skrive om det, hvis det var en kassedame fra Brugsen, klinikassisten eller “Ujuaanseeraq” fra f.eks. Kullorsuaq. Jeg synes bare ikke der er grund til at “udstille” afdøde, blot fordi han var indenfor politiet. Jeg er ked af hvis jeg ikke fik udtrykt mig klart nok i første vending.

  4. ulrik says:

    Jeg har gennem tiderne læst mange forskellige selvmord i Grønland via Sermitsiaq. Jeg kan nævne flere som ikke har noget med Politiet at gøre. Flere unge piger der har begået selvmord og bl.a. en mand som løb mod Kuanninnguit osv. Sermitsiaq er en Avis, hvis ansatte har ret til at ytre sig i frihed uden at blive forfulgt, for det som de (som de skal) skriver om. Hvis de (cjohn) havde fulgt med igennem tiden, så ville de måske have forstået med hvilken baggrund journalisten der skrev artiklen skrev denne artikel. Journalisten der skrev om artiklen bekæmper via sit arbejde det som er et kæmpe problem i Grønland. I stedet for at sætte sit ”vrede” imod denne slags personer der virkelig gøre noget for modkæmpe det, vi almindelige mennesker måske ikke gider at sætte os til, så bør vi i stedet takke for, at der findes utrættelig personer som virkelig gider at sætte sig ind i denne slags sager. Jeg tror ikke, at det måtte være sjovt! Især at skulle høre om denne slags utaknemmelige grovheder for hver gang man kommer til at ramme én el. fl. personer som er nærtilknyttet. Politiet er ikke hvem som helst. Hverken Sakæus el. Benjamin. Politiet er en enhed som skal vise sig ud ad til og samtidig virke som forbillede for mange unge personer mv. Hvis et samfund ikke kan tage, at der ved denne slags tilfælde bliver gennemdrøftet for at løse det der er et samfundsproblem, så har samfundet først virkeligt et problem. Denne slags skal drøftes! Vi har ikke råd til at behandle denne slags i stilhed som man har gjort i alt for mange år.

  5. tusaannga1961 says:

    Jeg synes heller ikke at man skal tie selvmord ihjel! Men jeg er enig i Ulriks mening om den måde Sermitsiaq griber denne selvmordssag an. Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor lige netop denne unge mand som tilfældigvis er politielev, men trods det er et medmenneske som enhver borger her i landet skal hænges ud. Denne unge mand er 1 ud af ca. 60 selvmord der bliver begået her i landet. Det er ok såfremt problemet bliver bragt op til debat i Sermitsiaq og det er nødvendigt i nogen grad.

    Men som en af de mange som er berørt af selvmord tæt inde på livet har jeg gået til samtaler hos socialrådgiver, præst og politifolk for at forsøge at forstå det meningsløse ved selvmord. For at komme videre i livet trods smerten der stadigvæk gør ondt inde i ens hjerte har jeg måttet søge hjælp hos de ovennævnte instanser. Smerten er ikke fjernet, og den vil altid være der, men jeg har fået hjælp til at komme videre.

    Politiet er dem der grundet deres position kommer tættest og alt for ofte bliver involveret i selvmod. Og jeg har flere hørt politiet fortælle om at der er en tendens til at tilfælde med selvmord stiger i takt med at emnet bliver bragt i pressen på en eller anden måde.

    Spørgsmålet må så være om hvordan vi alle kan gøre for at forebygge selvmord. Trods Paarisa’s forebyggelsesindsat viser tallene år for år at selvmordstilfælde ikke er faldende.

    Til sidst vil jeg give udtryk for min dybeste medfølelse for den ungen mands familie og jeg ved at deres fortvivlelse, sorg og frustration gør ekstra ondt ved at netop denne unge mands valg at tage sit eget liv har fået Sermitsiaq til at bringe hans død som en sensationsnyhed, måske for at ære ham for sidste gang eller for at bringe sine økonomiske interesser højest?

  6. jeffe says:

    Jeg er uenig i cjohn. Selvfølgelig skal der en artikel ud om selvmordet om den unge politiaspirant! For som tusaannga1961 skriver, så er der jo ikke en markant ændring i selvmordsraten, selvom der efterhånden er et fokus på selvmord fra mange instanser! For hvad er det vi gør forkert som grønlændere? For mig er det en debat omkring vores opdragelse af børn der må halte et sted! For som cjohn skriver så er der jo mange “kassedame fra Brugsen er, “klinikassisten”´er og “Ujuanseeraq fra Kullorsuaq”´er der vælger at tage livet, men det er jo også politiaspiranten der vælger at gøre det forbi! Debatten skal ikke fokuseres på Sermitsiaq, der vælger at skrive om aspiranten, men om hvad f….. gør vi dog forkert?
    Mange giver vores kulturtradition skylden, at det er fordi vi igennem mange generationer kun har overlevet ved, at fortie vores inderste følelser, og ikke vise svaghed, da dette ville kunne ødelægge de små samfund/familier. Men det er vel ikke en undskyldning vi kan blive ved med at hænge os i! Fokus burde være på os grønlændere, som desværre ikke er ret gode til at udtrykke os, både følelsesmæssigt, men også formelt! Det er nemlig, (efter min mening) den største grund til de mange selvmord her i vores Dagens Grønland!

Leave a Reply

