Nu kan man sejle gennem Nordvestpassagen

Bortsmeltningen af is omkring Nordpolen er så ekstrem, at det åbner for en kortere sejlrute mellem Atlanterhavet og Stillehavet. Det siger Leif Toudal Pedersen fra Danmarks Rumcenter til Reuters.

Den globale opvarmning har smeltet så meget af isen på jordklodens top, at den
længe eftersøgte sejlrute gennem Nordvestpassagen nu er farbar. Det
fortæller en af de førende eksperter i udbredelsen af is i
verdenshavene, Leif Toudal Pedersen fra Danmarks Rumcenter på Danmarks
Tekniske Universitet, til Reuters.

Iskappen er lige nu den mindste, siden man for 30 år siden begyndte at tage
regelmæssige fotos af området fra satellitter, og det kan altså åbne en
smutvej for verdens største søtransportører, herunder danske Maersk Line.

Leif Toudal Pedersen fortæller, at iskappen ved Nordpolen er svundet ind
til omkring tre millioner kvadratkilometer, og at det er omkring én million
kvadratkilometer mindre end under tidligere lavpunkter i 2005 og 2006. Han
kalder derfor bortsmeltningen for ”ekstrem”.

Nordvestpassagen nord om Canada og vest for Grønland mod Berings Strædet
mellem Sibirien og Alaska er derfor farbart, og det samme kan meget vel
blive tilfældet for Nordøstpassagen nord om Rusland mod samme stræde.

"En stor del hænger sammen med den globale opvarmning, men samtidig har der i
år været en overraskende kraftig strøm af is fra Sibirien via Nordpolen og
ned langs Grønlands østkyst, hvor isen undervejs er smeltet. Hidtil har
klimamodellerne forudsagt, at Arktis kunne være isfrit om sommeren om 30-40
år, men hvis den udvikling, som vi har set de seneste 10 år, fortsætter,
tager det måske kun 15-20 år," har Leif Toudal Pedersen tidligere udtalt til
Jyllands-Posten.

Hvorvidt eller hvor hurtigt de store rederier vil benytte sig af den nye rute
er endnu uvist.

Læs artiklen på Sermitsiaq.gl

This entry was posted in Indland. Bookmark the permalink.

2 Responses to Nu kan man sejle gennem Nordvestpassagen

  1. tunnulik says:

    Med til historien hører også at der netop nu heller aldrig har været så meget is omkring Sydpolen – http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/

    Bemærk også at der for begge polers vedkommende er tale om data fra 1979 og fremover. Roal Amundsen sejlede gennem Nord Vest Passagen i 1905, medens den canadiske kystvagts kutter St. Roch sejlede to gange gennem Nord Vest Passagen i begyndelsen af 1940-erne (dengang var der også varmere end nu!).

  2. glar says:

    Tunnulik har fuldstændig ret, det var varmere i 1930-40’erne. På gamle søkort, mere end 1000 år gamle er et omrids af fastlandet på Antarktis tegnet med stor præsision, dengang var der ikke havis.

    Meget tyder på at synderen ikke er CO2. Kan det mon tænkes at det er Ækvator der virker som separator mellem kulde og varme ? I så fald får det nye Fangerparti problemer med deres søgsmål om erstatning.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s