Dash-7 er et sikkert fly

Air Greenlands Dash-7 har foretaget op til 30.000 landinger uden de samme alvorlige problemer med landingsstellet, som SAS har oplevet, oplyser Air Greenland.

– Dash-7 er noget af et mest sikre at flyve med, siger koncernchef i Air
Greenland Michael Binzer i en kommentar til de store problemer, som den
canadiske Dash-fabrik Bonniers har med Dash-8 Q400 flys landingsstel og
elektronik. Air Greenland har fløjet med Dash-7 siden Nuuk Lufthavn åbnede i
1979. I dag har Air Greenland seks Dash-7.

– Selv om Dash-7 er et relativt gammelt fly, passer vi på dem. Desuden er det
en yderligere sikkerhed, at det har fire motorer, og det har et solidt
landingsstel, som sidder relativt højt. Som et lille flyselskab kender vi
vore Dash-7 godt. Vi har eksempler på fly, der har haft 30.000 landinger
uden at opleve, at landingsstellet har svigtet, siger Michael Binzer.

– Det er de samme mekanikere, som pusler og plejer vore fly hver eneste dag.
Mekanikere og piloter kender flyene ud og ind. De samme mekanikere sender
flyene afsted og modtager dem.

– SAS er et stort selskab, hvor mekanikerne ikke kender flyene på samme måde,
som vi kender vores. De står over for et nyt fly hver dag. Det er vores
force i et lille selskab, at vi kender vores materiel ned til mindste
detalje. Vi har altid haft en god karakterbog uden væsentlige anmærkninger
fra Statens Lufthavnsvæsen, som kontrollerer vore rutiner, siger Michael
Binzer.

SAS har 33 Dash-8 Q400 fly. Det er den sidste nye type, som har haft problemer
med elektronik og landingsstel. Nyt er ikke altid bedst, mener Michael
Binzer. Q400 er det største af Dash-8 flyene med plads til over 70
passagerer. Q står for Quiet – betyder, at det ikke larmer så meget.

– De øvrige Dash-8 fly i familien (Q100, Q200 og Q300) er mindre og har ikke
haft samme problem med landingsstellet, og det er disse mindre Dash-8, som
Air Greenland overvejer som en mulighed til at erstatte Dash-7 flyene,
forklarer koncernchefen. Problemet med Dash-7 flyene er, at de er relativ
dyre at vedligeholde, og det er vanskeligt at skaffe reservedele til dem.

Læs artiklen på Sermitsiaq.gl

This entry was posted in Erhverv. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s