Jonathan genvalgt trods skarp kritik

Demokraterne beskylder landstingsformanden for hverken at være ædruelig eller imødekommende overfor alle.

Demokraterne rettede ved åbningen af Landstingets efterårssamling en skarp og
meget personlig kritik af Landstinget formand Jonathan Motzfeldt, Siumut.

– En formand for Landstinget skal altid optræde som en samlende kraft for
grønlandske delegationer i udlandet, og han skal optræde ædruelig og
imødekommende overfor alle, sagde partiets Palle Christiansen.

Demokraterne nævnte ikke direkte Jonathan Motz­feldt ved navn, men eftersom
han var den eneste kandidat til posten som landstingsformand, var der i
landstingssalen ingen tvivl om adressen på Palle Christiansens skarpe
kritik.

Jonathan Motzfeldt blev valgt til Landstingets formand med Siumuts, Atassuts,
Inuit Ataqatigiits og Kandidatforbundets Partis stemmer.

Demokraterne undlod at stemme:

– Vi kan ikke stemme på en kandidat, som ikke opfylder vore krav om
ædruelighed og imødekommenhed overfor alle.

Den hårde personlige kritik var ikke de eneste skrammer, som Jonathan
Motzfeldt fik ved Landstingets konstituering.

Bortset fra formandsposten for Selvstyrekommissionen, som (næsten) er fremme
ved målstregen, og medlemsskabet af det symbolske Vestnordisk Råd blev
Jonathan Motzfeldt frataget alle sine udvalgsposter.

Officielt for at få mere tid til arbejdet som landstingsformand; uofficielt
fordi Jonathan Motzfeldt også bliver mødt med kritik i Siumuts egne rækker.

Læs artiklen på Sermitsiaq.gl

This entry was posted in Politik. Bookmark the permalink.

13 Responses to Jonathan genvalgt trods skarp kritik

  1. ulrik says:

    Det er kun magtsyge mennesker der kan begynde at tale denne slags ”taler” i landets fornemste talerstol. Måske glemmer Palle selv, hvordan han selv begynder at opfører sig, når først han er fuld. Jeg selv med mine øjne har set, hvorledes han behandlede en vagabond i København i beruset tilstand. Man nærmest mister respekt for den slags mennesker, der ser ned på andre. Man bør udvise respekt for ældre, men først og fremmest, også mod andre medmennesker – rige eller fattige! Nået tyder på, at han stadig har denne attitude som i København. Denne her gang er det bare via politik, at man skal udvise respektløshed. Især mod en person som Jonathan. Man bør ikke forsøge at sætte en ældre herre på plads gennem landets talerstol eller angribe personlige sager. Denne slags bør og kunne gøres ved andre lejligheder. Jeg under mig meget over, hvorfor demokraterne ofte angriber personerne ud fra deres handlinger. Helt ubetydelige sager som ofte bliver optrappet til noget, der i deres øjne nærmest ligner at der er kaotiske tilstande i andres liv og sager. Tænk jer om engang. Hvad om, de først begynder at lære sig ordentligt grønlandsk før de begynder at tænke på politik. Så ville de først udvise respekt for andre medborger fra Grønland og samtidig udvise at man er på lige fod med andre menneske i samme land. Alt andet ser jeg i mine øjne således, at man gennem sproget udviser at man er hævet over andre medmennesker og ikke behøver at lære sig sin oprindelige sprog. Dette er 70-ernes mentalitet. Grønlandsk grammatik er ikke det mest besværlige i verden der findes. Hvis flere af Demokraternes medlemmer først begynder at tale flydende grønlands som de taler andre sprog, så ville jeg først dér begynde at udvise respekt mod demokraterne. Mange af politikerne taler udmærket og flydende grønlandsk. Respekt for dem! Men når først nogen af demokraternes medlemmer begynder at tale med deres meget dårlige og gebrokken grønlandsk, så er min toldmodighed opbrugt. For så er jeg nødsaget til at slukke for radioen. Skal det virkelig være på denne måde? Per B. taler udmærket Grønlandsk og Dansk. Indtil denne dag i dag under jeg mig over, hvorfor han ikke kan sætte sine medlemmer til rette, således som han er så kritisk mod andre partimedlemmer – som oftest ”Siumut” så bør han også kunne se ind på sin egen kreds. Hvorfor så ikke indse, at ingen er perfekt i denne verden. Udvis respekt og være mere medgørlig, så når man meget længere i denne verden og husk at ”intet er umulig for den som bærer viljen i hjertet”.

    Med venlig hilsen

    Ulrik

  2. pikkori says:

    Normalt blander jeg mig ikke i folks udtalelser, men dette her er bare for langt ude, og det bliver derfor nød til at blive kommenteret.
    Ulrik, jeg ved ikke hvad du tænker på, når du siger at folk der ikke kan tale grønlandsk ordentligt ikke må udtale sig. Sikke dog…
    Jeg selv taler ikke perfekt grønlandsk, men jeg kan både læse og forstå det, men somme tider laver jeg da nogle grammatiske fejl.
    Jeg er også én af dem der har knoklet for at lære at bruge sproget korrekt, men jeg kan godt fortælle dig, at så snart man laver den mindste fejl, så griner folk en op i hovedet eller også bliver man overfuset med, at man er en dum dansker der ikke kan grønlandsk.
    Ulrik, det jeg gerne vil fortælle dig, og alle andre der kunne have interesse i dette, det er ikke særlig motiverende at skulle lære et sprog hvor man hele tiden bliver rettet eller kritiseret hvis det ikke tales perfekt.
    Jeg vil derfor opfordre dig til, også at vise lidt mere respekt for dine medmennesker.

  3. ulrik says:

    Til den der kalder sig selv for pikkorik. Din kommentar gider jeg selt ikke at bruge tid på. I min øjne er du selt ikke “pikkorik” men “sianiik” hvis ikke du kan forstår hvad jeg har skrevet! Så kæmp hvis det skulle være så svært at lære grønlandsk. Hvordan tror du måske vi andre grønlændere siden vores bardom har kæmpet for at skulle lære et sprog, som benyttes af folk som er 4000 km borte fra vort land. Uagtet vores omgiverlser (familie venner, forældre mv.) er grønlændere. At folk griner af dig må selv være dit problem. Hvordan tror du måske selv, vi har oplevet at bleve oplært til et andet sprog. Nej! hvor er det synd for dig, at folk griner at dig osv. osv. Jeg vil også grine af dig, hvis jeg havde hørt hvor dum du er! Tag dig sammen!

  4. juusi says:

    Hvor typisk, og tragisk ”grønlandsk mentalitet”, undskyld mig Ulrik, og undskyld udtrykket for alle mine andre ”stammefrænder”. Men her føler jeg virkelig, at der skal skæres ting ud i pap, Ulrik.

    Din og enkelte andres sædvanlige måder og ”prøve at debattere på” er så dræbende, så jeg kan godt forstå, at mange, mange menige borgere i Grønland, dansk sprogede som grønlandsk sprogede vægrer sig ved at deltage i debatter. Det er ikke debat du prøver at føre. Det er den mest gemene forsøg på personforfølgelse, diskrimination, usaglighed og mangel på argumentation, blandet med undertoner af racistiske ytringer som skinner igennem, det er næsten til at brække sig over.

    Ikke alle men mange af din type ”grønlændere” må og bliver nødt til at sluge mange kameler. Der er så mange ”småting” man i mange tilfælde som lille navlebeskuende samling ikke kan overskue. Man har ikke den store overblik, man lever i sin egen lille verden, man er tit misundelig, intolerant grænsende til det racistiske og janteloven florerer som ingen andre steder i verden end i Jeres lille univers.

    Den ligeså i tide og utidige omtalte frase om, at ”tænke og agere grønlandsk”, er for mig at se, en ”usynlig” og dårlig undskyldning, der tit slynges i hovedet på folk, man pludselig ikke kan argumentere imod. Hvis man midt i en diskussion bliver sat til vægs af gode og saglige argumenter, er det desværre den eneste redningsplanke for nogen, bl.a. som Ulrik, at slynge om sig med, at du ved ikke hvad en ”grønlænder tænker”, vor herre bevares. For det første skal du ikke bruge alle andre grønlændere, bl.a. mig, til at dække dig bagved en så usaglig måde at diskutere eller debattere på. For vi er mange andre grønlændere end dig som synes, at argumentet om ”at tænke og agere som en grønlænder” er en billig måde for at vige uden om et problem man ikke kan tackle. Mere er der ikke i den.

    At angribe medborgere som ikke kan tale perfekt grønlandsk i Grønland, er nogen af det billige måder, som lille navlebeskuende, misundelige, intolerante, grænsende til det racistiske prøver at score billige point på. Fordi du selv kan tale grønlandsk og gebrokken dansk, synes jeg ikke du er den rette til at kritisere nogen overhovedet. Jeg tror at du først kan forstå problematikken når du bliver helt perfekt i begge sprog, og det bliver du aldrig !! Jeg tror desværre, at vi grønlændere er næsten det eneste folkeslag i verden, som er så taktløse, at vi kan finde på at grine ad folk som gerne vil lære vores sprog. Og resultatet af denne mentalitet skinner desværre igennem vores unge mennesker, hvor rigtig mange unge grønlændere som kommer til DK i efter- og ungdomskoler, ikke kan får sig til at tale dansk af lutter angst for at føle sig gjort til grin. Det er heldigvis ikke almindelige danskers mentalitet, at gøre grin med folk som ikke kan perfekt dansk, tværtimod, som fremmedsproget i Danmark er der oceaner af muligheder for at lære bedre dansk. Og uanset om du kan lide det eller ej, Ulrik, så hvis du vil have en god højere uddannelse du ikke kan tage i Grønland må du nødvendigvis til Danmark, og der er du sør´me nødt til at åbne munden og bruge det danske sprog.
    Til slut kan jeg allerede nu annoncere, at evt. respons på Ulrik´s niveau på mit indlæg, gider jeg ikke at bruge tid og kræfter på , fortsat god week-end til alle.

  5. maxx says:

    Undskyld jeg kommer med et lille spørgsmål.

    Drejer det her sig ikke om, at der stilles spørgsmålstegn ved om en given person måske/måske ikke er istand til at varetage det offentlige embede.
    Åbenbart grundet i mistanke om misbrugsproblemer?

    Som jeg læser artiklen er dette blevet påpeget både fra Siumuts bagland og åbenbart mere direkte fra Demokraterne.

    Hvad siger alkohol politikken så på den pågældende arbejdsplads ??

  6. diplo says:

    Overskriften på indlæg her i Sermitsiaq “Jonathan genvalgt trods skarp kritik”
    Maxx rammer plet. Hvad var det oprindeligt det drejede sig om?
    Jeg syntes ellers at de tidligere kommentarer til nyheden her har gået ud på at kunne eller ikke kunne tale det ene eller det andet sprog flydende, havende 70-mentalitet o.s.v. Om man har grønlandsk eller dansk mentalitet og har været på efterskole i Danmark og vægrer sig ved at deltage i debatten.
    Nu behersker jeg hverken dansk eller grønlandsk perfekt, og det er nok meget få der gør. Ingen mindreværdskompleks fra min side af den grund.Men det ændrer ikke den kendsgerning at Jonathan bliv genvalgt som Landstingets formand trods skarp kritik. Dette er fakta. Og Jonathan taler heller ikke perfekt dansk skal jeg hilse og sige. Men han har da klaret sig flot i gennem tiderne.
    Jeg synes at debatten her har bevæget sig en lille smule i retning af at der skulle en øget indsats på sprogområdet i uddannelsessystemet. Samtidig en bedre forståelse mellem to meget forskellige kulturer, med vidt forskellige spisevaner. Respekt.Respekt.Respekt
    Jeg synes vi skylder, ikke mindst, Jonathan en ærlig åben debat om emnet, nu når den på banen. Dette er ikke noget der går væk af sig selv.
    Men hvad ved jeg?

  7. juusi says:

    Korrekt set fra to sidste indslag. Jeg skal være den første til at beklage, at undertegnede blev kørt på et sidespor. Men et så pinligt indlæg fra Ulrik´s side kunne jeg simpelthem ikke lade stå uimodsagt. Det er “diskussioner” på det niveau som ødelægger andre menig mands diskussionslyst. Man går efter manden og ikke efter bolden. Sorry…

  8. ulrik says:

    Vi grønlændere er så flinke, at vi måtte lære de ”besøgendes” sprog kun for at behage dem, og således for, at de kunne leve i blandt os. Hvad om det er omvendt, ligesom andre steder i verden. Ingen i Danmark ville nogen sinde lære sig mit sprog for at jeg skal leve i blandt. Hvis din verden ikke er så meget bredere, så tænkt dig godt om Juusi forinden du begynder at kalde mig for racist. Jeg ville gerne kunne have forstået det, hvis det var at du kendte mig og du så siden hen kaldte mig for den person jeg er. Åbenbart er din horisont ikke bredere end at du udfra min skrivelse føler dig ramt gennem sproget. Jeg er ikke politikker og kommer hellere ikke til at tale gennem landets talerstol, jeg er derfor ikke ked af, hvis jeg på nogen måder halter med nogen af sprogene. Som politiker i Grønland, bør man efter min mening tale landets sprog! Hvor tror du vi er? Vi er ikke i Danmark! Skal man måske også begynde at tale engelsk gennem talerstolen fordi man som engelsk talende person er blevet valgt? Eller på et helt andet sprog. En grønlænder som er folkevalgt og som ikke kan sit eget sprog, den slags kan for mit vedkommende ikke tolereres. En så høj position bør besiddes af de rette folk som kan vise, at de kan såfremt landet har behov for dem. De bør virke overbevisende som Jonathan, når han taler med fast og klar mening på grønlandsk. Der er stort forskel mellem Jonathan og Demokraternes medlemmer. Så hvis Demokraterne selv mener at de kan overtage Jonathans position så må de først vise, at de kan og ville på samme måde som hr. Jonathan! Kan du fatte det nu hr. Juusi? Alle andre læsere der føler sig ramt ang. sproget, gider jeg ikke kommentere igen.

  9. diplo says:

    Hej
    Vi er her i denne “diskussion” kommet ind i enslags rundkørsel. Spørgsmålet er om vi skal dreje ud den ene eller den anden vej???

    Mange af de emner som kommer op er interessante til videre kommentarer. Og selvfølgelig er alle frie til at udtrykke sin mening om hvad som helst. Respekt,respekt.

    Men vi er nogle her som kunne tænke os at holde os ved emnet, dvs. arktiklen “Jonathan bliv genvalgt trods skarp kritik”.

    Jeg vil gerne tilføje her til at undgå misforståelser, at jeg har dyb erspekt for Jonathan Motzfeldt, og skal være den første til at tage hatten af for Manden, politikeren, præsten,digteren o.s.v.

    Det må også fremkomme at så længe der er tilladt at udrykke sig på et andet sprog en modersmålet grønlandsk i talerstolen må man acceptere det.

    Det hvad jeg er ude efter er, at i stedet for at snakke omkring tingene, må man kalde en spade for en spade. Jonathan Motzfeldt fortjener ærlighed på lige som alle andre.

    Det er min mening.

  10. rambo says:

    “vi grønlændere er så flinke, at vi måtte lære de ”besøgendes” sprog kun for at behage dem, og således for, at de kunne leve i blandt os.”

    Hvad med gæstfrihed? venlighed? er grønland ikke frit land eller hvad? hvad med de lov og regler der stadig er “aktiv” hvad angår sprog i grønland?
    Du, ulrik! skam dig selvom du ikke vil.. det er sådanne f.eksempler overalt i grønland der ikke gider at samarbejde med alting hvis man er alt for fordomsfuldt eller har negativt holdning.. De gider ikke engang være enig med noget som helst helt fra starten..
    hvorfor også nævne “dengang i 70´serne”? vi kan da ikke gøre noget ved som allerede er sket dengang, heller ikke i dag hvor Demokratisk parti er allerede i blandt os.. vi skulle ellers lære af d siden degang, ikke stadig endnu..
    er du ikke lidt for gammeldags? vi mange tænker på fremtiden samtidig er der alt for mange som lever “præcis ligesom dengang”..

    “70-ernes mentalitet”.. Kis my ASS! undskyld min fransk *S* grønland og vi grønlænder er helt omringet af teknologi og større vijlestyrke end dengang, så hvorfor tag den op af skabet igen når vi alligevell vil gå videre og blive selvstændigt land? “verdenen” venter ikke på os, heller ikke hvis “dit altid grønlænderi” vil altid være på gaden og give fingeren til dem der ikke kan snakke på grønlandsk..?
    vi alle har ansvar og skal forbedre os ved at samarbejde for at opnå den største vi grønlændere har ssskabt ved at blive selvstændige, ikke for at “bare for at være med i debatten og spilde andres tid”? bare fordi du kan dansk og andre dansker ikke kan grønlandsk behøver man sku´da ikke være negativt over d.. tænk før du handler ellers kommer d alt til dig igen..

    Fortsat Go´dag, heller ikke Ulrik kan tage humøret i dag da det er så dejlig solskinsvejr her i Nuuk :o)

    PS: Ulrik, gå ud og leg!!

  11. pikkori says:

    Hej Ulrik og jer andre også.
    Jeg ved godt at denne debat er drejet ud på et sidespor, men jeg vil altså gerne have lov at besvare din kritik, da der er nogle punkter jeg meget gerne vil have sat på plads.

    For det første, Ulrik- jeg er meget ked af, at du kalder mig besøgende, da jeg er født og opvokset her i landet. Og ved du hvad Ulrik, jeg har aldrig været udenlands mere en 4 uger…
    Når jeg bliver bedt om at rejse hjem, hvor er det så egentlig man beder mig om at rejse hen, for jeg er jo hjemme?
    For det andet, jeg har ikke bedt om medlidenhed, jeg fortalte bare nogle facts om hvordan det er at prøve at lære sproget. I dag kan jeg sagtens både tale og forstå sproget, og jeg har kæmpet (du kan ikke forestille dig det)
    For det tredje, så kritiserer du at Palle Christiansen ser ned på folk (jeg synes nu også du er dygtig til det samme… ) At Palle sætter spørgsmålstegn ved Jonathan synes jeg er hel i orden. Så længe Jonathan repræsenterer mig og MIT land, skal han holde sig på måtten. Jeg er så træt af at vi grønlændere altid har et dårligt omdømme, hvor blev det stolte folk af?
    For det fjerde, så skal vi huske, at der er rigtig mange der har stemt på Palle Christiansen, det må vi respektere. Politik er ikke altid en dans på roser, og når man sidder i oppositionen er det da vel bare på sin plads at man ser tingene fra andre vinkler. At se tingene fra andre vinkler kan nemlig også være sundt, Ulrik.

    Til sidst, hvis Jonathan ikke kan optræde anstændigt og ædrueligt som formand for landstinget, så skal han da ikke være det, sådan et hverv indebærer jo også at han er ”ambassadør” for vores land.
    Og alle os andre, når vi er i udlandet så bør altså heller ikke slå gamle koner ihjel, banke en kendt dansker halv ihjel mv., vi er alle ”ambassadører” for vores land, så snart vi bevæger os ud af den. Dette er bare en opfordring.

    Til allersidst, så håber jeg at Ulrik bemærker at man sagtens kan skrive et indlæg uden at svine folk til ;o)

  12. hanniuna says:

    HAHAHAHAHAHAHAHHAHAH😀

    Ulrik får bare på hatten ! Hahahahahahahhahahahahah:D

    Sjovt nok synes jeg også at Ulrik skulle tage noget frisk luft i dette fantastiske efterårsvejr😀 HAAAHAHAHAHHAHAHAHAHA 😀

    Det er lige i øjet dét dér, for det er skønt at se at dén debatform med “at alle i Grønland skal snakke perfekt grønlandk-og-det-er-så-synd-for-mig-jeg-måtte-lære-dansk-snak” får gode omgang, da det desværre altid stopper hvad der egentlig er essensen i debatten.

    Af dén grund vil jeg undlade at kommentere artiklen, så kan det være Ulrik fatter nogen af pointene.

    Kort sagt: Seriøs debat er fedt ! Respekt er topfedt !
    Også kan jeg alligevel ikke lade være med at grine og vil ikke undlade at bidrage med dette befriende grin på denne tråd😉

    Fortsat god saglig debat !🙂

  13. maximum says:

    Det kan godt være at politikerne før i tiden har gjort noget godt, men hvis ikke de tager sig sammen, gør de mere skade end gavn.
    Det er lige før man krummer tæer hver gang de ytrer sig.

Leave a Reply

