Store Trafik-dag i Landstinget

Fem forskellige forslag om trafikken til søs og til vejrs.

Mange borgmestre – og almindelige borgere, som er afhængig af en velfungerende
infrastruktur i Grønland – vil uden tvivl stille ind på KNR’s transmission
fra landstingssalen i eftermiddag.

Landstinger holder Store Trafik-dag, hvor ikke mindre end fem forskellige
forslag om trafikken er til debat.

Debatten kan afsløre, hvilke byer der får en ny lufthavn eller forlænget den
eksisterende, og hvilke byer der forsat må ty til helikopterne.

Landsstyremedlem for boliger og infrastruktur Kim Kielsen, Siumut, vil have
grønt lys til at fremlægge et forslag på forårssamlingen 2008 om en
forlængelse af landingsbanen i Ilulissat til 1.799 meter og en forlængelse
af landingsbanen i Nuuk til mindst 1.799 meter, men allerhelst til 2.200
meter.

Siumut-gruppen foreslår, at Qaqortoq får en regional lufthavn. Det møder
modstand i Narsaq, som er bange for, at forslaget betyder en lukning af
atlantlufthavnen i Narsarsuaq.

Marie Fleischer, Demokraterne, foreslår at lukke lufthavnene i Qaanaaq og
Uummannaq, fordi de alligevel ikke fungerer tilfredsstillende for
lokalsamfundene.

Atassut-gruppen foreslår, at landsstyret skal i dialog med trafikselskaberne
for at rette op på de forringede forhold for skibspassagertrafikken.

Josef Motzfeldt, Inuit Ataqatigiit, kræver, at aftalen mellem Island og
Grønland om en liberalisering af flypassagertrafikken og luftfragten – den
såkaldte Open Sky – snarest bliver ratificeret af den islandske regering og
Landsstyret.

Læs artiklen på Sermitsiaq.gl

This entry was posted in Indland. Bookmark the permalink.

7 Responses to Store Trafik-dag i Landstinget

  1. inuit says:

    1. Der er behov for en FAST 20 til 30 års plan NU for Grønlands fremtidige Infrastruktur
    Derefter skal Turisme i Grønland deles op i to produkt kategorier.
    1/ Masse turisme i Kangerlussuaq og Narsarssuaq
    Kangerlussuaq og Narsarssuaq kan konkurrere med Mallorca – Grækenland osv. på billetprisen.
    Dog kan vi beklageligvis ikke endnu hamle op med den samme kvalitet f.eks. service og underholdning, som de har ”sydpå”.
    2/ Luksusturisme Den dyre:
    Er så alle de andre kyst byer/bygder
    Ishotellet i Finland har 60.000 overnatninger om året.
    Tænk sig hvis vi kunne sælge 60.000 flere billetter over atlanten ved at satse ( progrosiv invisteing ) i turismen.
    (Det ville være 241 flere flyvninger fra Kastrup til Grønland om året.)
    Det kræver investeringer for at tjene penge.
    Turisme opgaven er ikke kun en opgave hjemmestyre skal klare.
    Det er en fælles indsats på samtlige fronter Hjemmestyre – Kommuner – Befolkningen – Passager Transportvirksomheder kort sagt alle der kan få turismen til at blomstre og være grønlands anden største indtægt.
    De negative ting
    Turisme er ikke kun ”gule og grønne skove på indlandsisen” men har også en skyggeside, Miljø – kultur tab – sikkerhed osv.
    Men ved at centralisere masseturismen kan man med store fordele neutralisere en hel del af de negative ting bedre og holde omkostningerne for disse nede på et minimum.
    Lufthavnen i Nuuk
    Politikerne må nu stoppe at komme med de ensformede udmeldinger om en atlantlufthavn i Nuuk.
    Dette er økonomisk urealistisk og absolut ikke rentabelt. Og er kun politisk ønske boble for at få flere krydser ved næste valg.
    Yderligere ville det betyde at alle andre byer vil få enorme ekstra omkostninger og rejsetid samt en stor forringelse af rejsemuligheder.
    Så længe teknikken ikke er efter at kunne lande i Nuuk ved dårlig vejr og at man mindst har over 1000 Hotelværelser er det urealistisk at placere en atlantlufthavn.

  2. mini83 says:

    Ja det er rent valgflæsk.
    Politikerne vil have Selvstyre og Uafhængighed fra Danmark, men de planlægger at anlægge flere og flere lufthavne, som ikke kan betale sig og komme til at tilføre flere underskud og flere skattestigninger som kommer til at ramme de fattige som sædvanlig.
    Nuuk er ikke et oplagt sted at bygge en central Lufthavn, det siger eksperterne. Bla, er nuuk ikke et godt sted for turister da det er beskidt og Gråt med masser af dårligt vejr, det viser ikke grønland fra sin bedste side med grønlændere der er gæstfrie og lykkelige som de er alle andre steder i Kysten.
    Politikerne siger at udlandet skal invistere i Lufhavnen i nuuk, det kommer som sædvanlig til at koste meget mere end prisen og jeg er sikker på at Hjemmestyret kommer til at ende med regningen.
    Det vil sige os:)
    Husk at Grønland er Alt andet end Nuuk. Sisimiut har faktisk langt større Potientiale end Nuuk hvis de får Bygget den vej til kangerlussuaq, for det er et enormt område med masser af mineraler samtidig med at Klimaet er lang mere stabilt i indlandet mod kangerlussuaq.
    Udgifterne i samfundet skal ned, og det hjælper ikke at bygge flere lufthavne. ilulissat og diskobugten har fortjent en atlantlufthavn.
    Lufthavnen i qaqortoq ser jeg ingen mening i da der allerede er en lufthavn i Narsarsuaq.

  3. deba2eren says:

    hej
    har man foretaget beregninger på hvad det vil koste at bygge en vej fra
    Narsarsuaq til Narsaq og Qaqortoq , så man kan bevare lufthavnen´i
    Narsarsuaq , og give gode transportmuligheder , istedet for at ødelægge trafikstrukturen i sydgrønland .
    Det er jo ikke nok bare at anlægge lufthavne , fordi de andre byer også har , nej helheden i trafiken , må da være det alt betydende ,

  4. edvardt says:

    Inatsisartut siulittaasuata anguniagaa ataasiinaavoq, tassaasorlu nammineq Qaqortumiit Nuummukartarniarami toqqaannartumik Narsarsuakkoornani.

    Kisianni eqqaamassavarput Nuummi Mittarfissualiortoqarpat, Qaqortumilu 1.200 meterimik mittarfiliortoqarpat Narsarsuaq matuneqartariaqalissammat.
    tamatumallu kingunerissallugu inuinnaat nunatta kujataani najugallit nunatta avataanut ingerlaniarunik Nuukkoortariaqalertussaammata. Taamaattoqarpallu assersuutigiinnarlugu Danmarkiliarniaraanni nammineq akilikkamik naatsorsuutigisariaqassooq 5.000 kr. angullugit angalaneq akitsussasoq.
    Soqutiginassagaluarpoq kujataani innuttaasut tamanna piumasarineraat paasissallugu.
    Imaluunniit inatsisartunut ilaasortat kujataaneersut piumasaat tassalu Qaqortumi mittarfittaarneq piumaneqarnersoq, toqqaannartumik Nuummukarsinnaaneq kisiat anguniarlugu.
    Nuukkoorlunimi Dnmarkiliartoqartalissappat timmisartorneq sivitsungaatsiartussaassooq, aammalu Narsarsuarmut akunnittarneq taarserlugu Nuummut akunnittoqartalissalluni.
    Ullumikkut Qaqortumiit Narsarsuarmut helikopterimut ilaaneq taamaallaat minutsinik 20-vinik sivisussuseqarpoq. Qaqortumiillu Nuummut Dash-7-mik ingerlaarneq 1½ tim missaannik sivisussuseqassalluni taamaattumillu ullumikkut atukkanit pitsanngoriaataanissaa ilimanarpallaarnani.
    Ippassaani kujataani takornariaqarnermi pisortap oqaatigaa toqqaannartumik kujataanukartoqarsinnaajunnaarnerata kingunerissagaa takornariat kujataanukartut 75% angullugu annaaneqariaannaasut, taakkuummatami Danmarkimiit toqqaannartumik kujataanut tikittartut.
    Taamaattumik inatsisartut eqqarsaqqissaarnissaat assut pingaaruteqarpoq. Malunnarmammi inatsisartut siulittaasuata Paamiut mittarfittaarmata aamma Qaqortoq mittarfeqartariaqarsorigaa soorlulusooq imak oqarusukkaluartoq Paamiut peqassappata aamma Qaqortoq peqassooq.
    Aamma oqaatigineqarpoq kujataanigooq helikopterimik angallanneq akisuallaaqaaq. Aap tupinnanngitsumik akisuvoq pissutaasunut ilaalluinnartoq tassaavoq helikopteritoqarsuit 60-ikkut aallartilaarneranni sanaat ullumikkut suli atorneqarmata. Tupinnanngitsumillu taakku ingerlannerat akisoorujussuusoq akinut qaffassaataasaqimmat. Helikopterit nutaalianik taarserneqaraluarpata angallanneq akikillisarneqarsinnaassagaluartoq takorloorneqarsinnaavoq.

  5. qavak says:

    Ja, ja. Nu er der store diskussioner igen, både for og imod en lufthavn i Qaqortoq, lukning af Qaanaaq og Qaarsut (Uummannak), forlængelse af Nuuk og Ilulissat.

    Lad dog dem fra Qaanaq beholde deres uden at vi skal blande os i det. Det bliver til forhøjet brugerbetaling en gang i fremtiden. Til den tid ved vi jo så, om befolkningen hellere vil serviceres over Dundas.

    Selvom Qaarsoq er lavet, kan den da godt lukkes, såfremt der er plads til det et sted i Uumannak øen til en lufthavn. Lidt synes jeg, at bare fordi transporten til Qaarsut er besværligt, at folk i grunden er utaknemmelige over at have fået foræret en lufthavn.

    Naah, lufthavn til Qaqortoq, samtidig med at man har Narsarsuaq som hub til omverdenen. Det er da en god løsning, selvom Narsarsuaq’s overskud måske kun bliver til 4 – 6 millioner om året.

    Narsaq og Nanortalik, beboerne i det hele taget i Sydgrønland vil blive meget glade for en forbindelse fra Qaqortoq til Nuuk, da ventetiden i Narsarsuaq er ulidelig – især for en ryger som mig…😉

    Lufthavnen bliver til gavn for os alle hernede – og selvfølgelig skal vi beholde Narsarsuaq som hub..

  6. pedestrian says:

    Fem forskellige forslag om trafikken til søs og til vejr!
    Viser bare hvor stor kløften er mellem partierne i Landstinget.

    Alle ved hvor vanskeligt det er blevet med at rejse på kysten efter det mislykket privatisering af Arctic Umiaq Line. Nu har man kun et skib der skal besejle passagerer, og Arctic Umiaq Line har en rejseplan der kun rækker til starten af januar 2008!

    Hvordan skal man så kunne rejse hvis man ikke har råd til at købe de dyre flybilletter i mellem tiden?? Bliv hjemme! Eller sejl i din egen lille åben jolle, og hvis du er heldig, med redningsvest på (!).

    Wake up and smell the coffee! Kan I ikke rette op på de ting som I ødelagde i første omgang?

    og kære medborger, vil du gøre en forskel?
    Så lad være med at stemme på de sædvanlige næste gang der er valg. Brug dit hoved før du sætter dit kryds!

  7. mini83 says:

    Til Qavak: Du er Dyr Herre. Og Ja Narsarsuaq er et temmeligt kedeligt sted.
    Det ville hjælpe med en zologisk have med en isbjørn🙂

    Jeg forstår bare ikke hvor de skulle placere en lufthavn i Qaqortoq.
    Der er knap nok plads til en Fodboldbane da det er så ujævnt🙂

    Det med folk der bliver nød til at sejle med en lille jolle fra by til by, Synes jeg at det er umenneskeligt at de ikke kan blive transporteret anderledes.
    Det er Umenneskeligt af Politikerne at de lader det ske, de skulle i fængsel på livstid for de menneskeliv der er gået tabt allerede.
    Det er synd for familierne.

    Det bliver også svært og stemme på andre da langt de fleste politikere er styret af enten Per Bertelsen, Lars Emil johansen(Jens Slybert) og kællingerne fra IA. (Undskyld Sproget)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s