Vinterdæk koster Nuuk 2 millioner kroner

Flere bil-ejere har allerede gjort det og andre skal til at skifte til vinterdæk, men vinterdæk er hård ved asfalten.

Der kommer snart travlhed i bil-værkstederne, når der skal skiftes til
pig-dæk, der er de mest anvendte vinterdæk i Grønland. Selvom pig-dæk giver
mere sikker kørsel på vejene er brugen pig-dæk en dyr løsning.

– Vi har lavet vej-arbejde i løbet af sommeren for 5 millioner kroner. Vi kan
tilskrive brugen af pig-dæk for at koste 2-3 millioner kroner i vejarbejde
siger afdelingschef i Infratruktur- og Miljøafdelingen i Nuuk kommune Stanislaw
Waclawik til Sermitsiaq.gl.

– De mange biler er især hårde ved vejen mellem Nuuk og Nuussuaq og
Aqqusinersuaq inde i byen, der bliver slidt med 2-3 centimeter hvert år,
siger Stanislaw Waclawik.

Nogle vil måske mene, at varmere klima med kortere periode med sne er med til
at slide vejene mere i forhold til tidligere.

– Den forklaring tror jeg ikke selv meget på. Der er generelt meget lidt sne
på de mest trafikerede veje i Nuuk, hvor asfalten hurtigt kommer til syne på
grund af den massive trafik, siger Stanislaw Waclawik.

Der er allerede vinterdæk på bilerne i flere byer og turen kommer snart til
Nuuk. Politikommisær i Nuuk politi Bent Heisselberg oplyser overfor
Sermitsiaq.gl, at der i perioden 1. maj til 30. september ikke er
tilladt at bruge vinterdæk ifølge udstyrsbekendtgørelsen.

– Man må gerne bruge vinterdæk fra 1. oktober til 1. maj og hvis man vælger at
bruge vinterdæk skal der være vinterdæk på samtlige hjul, understreger Bent
Heisselberg.

Læs artiklen på Sermitsiaq.gl

This entry was posted in Indland. Bookmark the permalink.

6 Responses to Vinterdæk koster Nuuk 2 millioner kroner

  1. diplo says:

    Spørgsmål. Hvad med Nuup Kommunes egn bilflåde. Er nogle af deres/vores biler kommet på vinterdæk,allerede

  2. fridrikur says:

    Jeg mener, at en af årsagerne til at asfalten slides så meget, er, at de sten, som Nuup Kommunea bruger i asfalten, er af alt for dårlig kvalitet.

    Andre steder i verden bruges så hårde sten som muligt, for at undgå at asfaltere for tit.

    Hvis der blev brugt sten af en ordentlig kvalitet, så kunne vi måske komme op på en asfalteringsfrekvens på 10-12 år, som vel er normalen.

    I Thorshavn kommune på Færøerne borede man for 30 år siden tunneller ind i fjeldet, for at få så hårde sten som muligt. Et arbejde, der udført i samarbejde med den statsgeologen.

    Et forslag: Nunaminerals kunne måske bidrage med lokaliteter indenfor Nuup Kommunea, hvor der kunne udvindes hårde sten til brug i asfaltværket.

    Det er ikke kun piggene, der slider. At der kører mange tunge entreprenørmaskiner rundt på vejene bidrager også væsentligt til sliddet på vejene.

    mvh
    Fridrikur B. Hansen

  3. klaus says:

    Det vel ikke nødvendigt længere, som man idag har udviklet vinterdæk på, at kører med pigdæk, hvorfor vil man ikke nøjes med vinterdæk, som er lige så gode som pigdæk.

  4. maasi81 says:

    Jeg mener, at man idag ikke kun burde tænke på dæk og dæk osv.

    Hvad med noget andet? F.eks. at man indfører vej-varmere som bliver opvarmet af solenergi? Dermed vil der f.eks. blive sparet masser i snerydning og de mange reparationer.

    Jeg ved, at det kommer til at koste det hvide ud af øjnene, men det rækker vel længere tid så det kommer til at blive godt i sidste ende…

    Forbugere bør ikke stilles som ringere end det tekniske tankegang…

  5. lilleput says:

    2 millioner kan lyde af meget. Har man tænkt på hvormeget man får i indtægter af betalte vægtafgifter fra de ca 2500 biler her i Nuuk.

  6. 71er says:

    pigdæk. et nødvendigt onde. Der er ikke udviklet nogen dæk der kan standse en bil på ren is. de pigdæk vi kører på idag er det nyeste inden for vinterdæk, og derefter monteret pigge på. et hurtigt regnestykke: der findes meget få biler der vejer under 900 kg. så vi tar næste trin: biler mellem 900-1500 kg 2500 biler x knapt 9000 kr i vægtafgift om året= 22,5 millioner kr. om året. og det er lavt sat da 4×4 biler betaler et pår tusinde mere om året. Er der mon så ikke råd til at vedligeholde vejene? der er jo heller næsten ingen strækninger der skal vedligeholdes pga. alderdom. vejene er jo lavet inden da, for de par millioner om året.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s