DR: Ville ikke hænge nogen ud

– Vi filmer i 5 timer i bygden, og jeg bruger nogle af billederne – det er sådan man laver TV! Det skriver journalist Poul-Erik Heilbuth i et svar til Ingemann Dorph, der hjalp DR’s filmhold da de var i hans bygd, Tasiusaq.

– Når jeg rejser rundt i verden og laver tv, er det altid mit ønske, at folk vil tage imod mig med åbne arme, hvis en ny lejlighed byder sig. Ingemann Dorph føler, at man i det lille samfund er blevet hængt ud for hele omverdenen – og det har bestemt ikke været mit ønske.

Det skriver journalisten Poul-Erik Heilbuth, der er producent på DR’dokumentaren »Flugten fra Grønland« i en reaktion på de udtalelser Ingemann Dorph kom med i KNR torsdag.

– De faktiske forhold er, at vi filmede i bygden for at beskrive hele sagen om sælpølse firmaet Puisi – og Hjemmestyrets tab på 45 millioner kroner. Det vidste alle – også Ingemann Dorf. Vi filmede i bygdens nedlagte fiskefabrik og interviewede tilmed også ham om lukningen og om Puisi.

– Vores mål var at belyse, hvilke dybt alvorlige konsekvenser lukningen af fiskefabrikken har haft for bygden. Og hvilke håb, Puisi projektet tændte.

– Ingemann Dorph’s hukommelse har åbenbart svigtet ham. Derfor vil jeg nu undersøge om vi forsat har båndet med hans interview og derefter sende en kopi af hans egne udtalelser – til ham selv.

– Ingemann Dorph anklager os også for at manipulere med optagelser af legende børn. Hertil kan jeg kun oplyse, at vi filmer i 5 timer i bygden, og at jeg bruger nogle af billederne – det er sådan man laver TV!

Resultatet er han ikke så glad for – og det er jeg meget ked af.

– I øvrigt har jeg med glæde kunne konstatere, at programmet har skabt en ganske voldsom debat i det grønlandske samfund. På samtlige hjemmesider har stribevis at mennesker ytret sig om de alvorlige problemer, vi har søgt at belyse. Helt personligt er jeg naturligvis ikke ked af at et overvældende flertal af indlæggene hilser programmet, dets tilgang og grundholdning velkommen.

Især når hele drivkraften med denne film har været at grønlandske børn fortjener at få samme chancer og muligheder i livet, som mine egne børn, skriver Poul-Erik Heilbuth.

Under »Reaktioner på Flugten….« på højre side kan du læse hele Poul-Erik Heilbuths brev under overskriften «DR’s svar».

Læs artiklen på Sermitsiaq.gl

This entry was posted in Indland. Bookmark the permalink.

3 Responses to DR: Ville ikke hænge nogen ud

  1. annga says:

    Når folk fra Tasiusaq klager over udsendelsen (på den måde deres medvirken bliver vist) synes det, at journalisten ikke har været klart nok i sin præsentation af DRs krav vedr. programetik…
    Her tænker jeg på det helt klare krav DR har overfor sine programmer. DR vil jo slet ikke have programmer udsendt, når man er uklar i sine præmisser, og slet ikke når det ikke er accepteret af de medvirkende – uanset om man filmer 5 timer eller opholder sig i 6 måneder.

  2. chris says:

    Jeg vil ikke komme med en større udredning af dokumentarens indhold og alle de mange kommentarer som det har afsted kommet. Det taler for sig selv…
    Mange af disse har vi allerede set.

    Blot vil jeg dog sige at, hvis Ingemann Dorph´s udtalelser er korrekte, vil jeg mene at dette klip med barnet som sidder ned i et tomt hus, tangerer til en “Jeppe Nybroe” indslag.
    Hvis nogen skulle være i tvivl, handler det om et indslag som ikke har med virkeligheden at gøre, og som kostede et ophold uden for rampelyset.

  3. Pingback: more

Leave a Reply

