Studerende på gaden

Med bannere og skilte gik de studerende på gaden i Nuuk for at protestere mod den kommende styrelseslov.

»Ja tak til forskning – nej tak til nepotisme« – »Kvalitet fremfor etnicitet«
var nogle af slagordene på skiltene, der blev luftet i Nuuks spejlglatte
gader mandag eftermiddag. Omkring 60 demonstranter valgte at følge optoget,
der endte foran Landstinget. Deltagerne var studerende fra GU,
Ilisimatusarfik og de øvrige uddannelsesinstitutioner, der skal samles i
Ilimmarfik.

Flere politikere trådte ud af bygningen og betragtede forsamlingen, herunder
landstingsformand Jonathan Motzfeldt, og hans Siumut-partifælle
landsstyremedlem for Kultur, Undervisning, Forskning og Kirke, Tommy Marø.
Han holdt derefter en tale for de demonstrerende, dog uden at love nogen
ændring i forhold til lovforslaget, der vil betyde ansættelse af rektor og
prorektor uden krav om forskningserfaring.

Kulturudvalgsformand Kristian Jeremiassen, Atassut, greb også mikrofonen og
forsøgte at forklare for de studerende, hvorfor et flertal i udvalget mener,
at forskningskrav ikke er nødvendigt:

– Med hensyn til institutlederne har udvalgsflertallet ønsket at sikre, at de
nuværende ledere ikke bliver afskåret fra at indgå som ledere af
institutterne, når man vedtager en ny styrelseslov, sagde Kristian
Jeremiassen.

De studerendes aktionsgruppe fik foretræde for Landstingets Kulturudvalg
mandag kl. 17. Men selv om udvalgsformand Kristian Jeremiassen lover at høre
på de studerende, er det tvivlsomt om det får flertallet i udvalget til at
ændre mening.

– I Atassut-gruppen har vi drøftet det, og vi vælger at stå fast ved vores
oprindelige holdning, sagde Kristian Jeremiassen til Sermitsiaq.gl før mødet
med de studerende.

Læs artiklen på Sermitsiaq.gl

This entry was posted in Indland. Bookmark the permalink.

3 Responses to Studerende på gaden

  1. drnuuk says:

    Så vidt jeg kan forstå, er valget ellers så simpelt.

    Vil vi have et anerkendt universitet i landet eller vil vi ikke?

    Der er et politisk ønske om det, men man er nu ved at lave en lov der går i modsat retning. Og selv om man får dette præciseret vil man fastholde sin holdning.
    Nu har jeg jo selv “kun” en handelsskoleeksamen at flotte mig med, men selv jeg kan da forstå at man er ved at skyde sig selv i foden.

    At rektor, prorektor og institutledere skal have forskererfaring synes at være lige efter bogen i min verden. De skal stå i spidsen for en uddannelse hvor det at forske og det at undervise ud fra forskning, er en vigtig brik.

    Jeg ville heller ikke være særlig tryg ved at blive oplært i fangererhvervet i et system hvor den øverste ledelse ingen idé har om det praktiske – men dog kender til principperne i det.

    Der er nok en grund til at man har indført den praksis, at ledelsen skal have forskererfaring, i alle universiteter i verden…

    Men igen, jeg er jo (lidt som vores politikere) ikke en af de højest uddannede i landet, men selv jeg kan se idéen i at fastholde den høje standard/status vi har opnået i landets universitet. At smide den slags væk fordi man gerne vil indsætte en af sine egne i ledelsen er jo en lille bitte smule til grin – lidt for kortsigtet.

    Der skal nok komme veluddannede, som måske endda har rødder i Grønland, som kan blive rektor, prorektor eller institutleder – det tager tid, men lad os nu ikke springe over hvor gærdet er lavest – det er aldrig kønt og desuden kan vi miste det privilegium at have et anerkendt universitet i vores land – uddannelse er vejen frem, ikke kortsigtet skæven til etnicitet.

    Og lige en sidste bemærkning – al reference til at man gør sådan i Norge… Det er IKKE sådan man gør i Norge. Man er vist nok kommet til at bilde vores kære politikere noget ind.
    (lidt lige som den gang nogen sagde, at det ville være moralsk i orden at sælge huse til sig selv til spotpriser)

  2. ViGiNaVo says:

    Tak for demonstranter! Politikerne skal ikke “gøre som de vil” så de eller deres familie/venner kan sidde på posten!

    Der skal mere demonstration! Og vi skal alle være med til den demonstration om bedre vilkår til børn 14 November kl 15.30 ved katuaq!

    Heldigvis er der Nogle Kompetente mennesker derude endnu ! Tak Til Jer Alle!

  3. drnuuk says:

    Jeg sidder lige og tænker det samme. Gid vi kunne organisere os alle sammen – ja, nærmest i revolutionens ånd.
    Jeg har holdt mig ude af politik hele mit voksne liv fordi jeg har voldsomt travlt med mit arbejde og at få skabt mig et liv for mig og min familie.
    Jeg har rystet mit hovede ad alle de skandaler vi har hørt om de sidste 15 år – men jeg er ved at være træt af at høre om den ene skandale efter den anden, hvor jeg intet gør – og dem der sidder ved magten bliver bare siddende!!

    Jeg har hele tiden tænkt “Nej, ved næste valg må der ske noget!” Det er jo der jeg kan gøre min del af magten gældende – men ak, det er de samme der ender med at styre landet hver gang. Lidt med nye ansigter – men med nøjagtig samme politiske indsigt og kortsigtede taburetkultur. Vi er stadig topstyrede og politikerne har fortsat vildt travlt med at skulle sætte sit fingeraftryk i vores offentligt ejede virksomheder.
    Det er det jeg mener med at vi skal have veluddannede folk på posterne! Lad erhvervslivet komme til og lad være med at kvæle alt i politisk styrede initiativer – det er der folk der er meget dygtigere til!

    Politikernes job i landet er at sætte en fornuftig politik og skabe trygge rammer for os alle – ikke at lede virksomheder og gøre sig eksperter i detailplanlægning og daglig drift af vores virksomheder!

    Jeg er klar over at der er lange udsigter til at vi har en fornuftig struktur. Vi skal også sikre os at der ikke kun tages hensyn til det private erhvervsliv, hvor hensynet til profit kan komme til at overskygge hensynet til borgerne – men at lade offentlige virksomheder styre det hele er heller ikke løsningen. Vi skal i det private kæmpe mod offentlige virksomheder, som har monopol eller den berømte snabel nede i landskassen. Der må findes en model der passer bedre – med visionære politikere, som skaber rammerne hvori hensynet til borgernes behov indgår. Og med virksomheder, hvis eneste mål er at løse deres opgave så effektivt som muligt, så de også kan skabe et fornuftigt profit.
    De 2 målsætninger behøver ikke at være modsatrettede! Men det skal vi bruge dygtige politikere og dygtige erhvervsledere til at skabe sammen!

    Der er rigtig mange ting i hele diskussionen om private kontra offentlige virksomheder jeg er utilfreds med – det er så mit politiske ståsted. Man kan være uenige i min holdning eller være enig – men jeg tror vi alle er ved at være enige i een ting – der skal nye boller på suppen inden al vandet er kogt fra!!!

    Hvad kan man så bruge min holdning til i denne sammenhæng?

    2 meget konkrete punkter:
    – Behold vores internationalt ansete universitet, så vi kan få veluddannede folk i Grønland.
    – Udskriv valg nu! Tilliden er væk, tiden har vist at de nuværende magthavere ikke magter opgaven.

    Jeg trænger til veluddannede politikere, som ikke kun har lært partiholdningerne udenad.
    Jeg trænger til politikere, som tør tænke udenfor boksen og tænke alternativt.
    Jeg trænger til fremsynede politikere, der tænker på helheden, gerne flere år frem.
    Fremfor alt trænger jeg til politikere jeg kan stole på – jeg er sikkert uenig med halvdelen omkring politik, men bare jeg ved at de har argumenterne i orden og ved hvad de udtaler sig om – så er jeg tilfreds med at være uenig i deres politik.

    Det var bare nogle tanker jeg simpelthen ikke kunne holde til at lukke inde 15 år mere… Tror og håber der er flere som mig, der i alt for mange år har hold sin kæft. Tror og håber på at jeg har valgt det rette tidspunkt til at åbne munden og udtrykke min holdning.

Leave a Reply

