Dobbelt-mandater til debat i valgkampen

Josef “Tuusi” Motzfeldt genopstiller ikke til landstinget, hvis han bliver valgt til Folketinget.

Dobbelt-mandater var et af emnerne på vælgermødet i Ilulissat mandag aften,
hvor medlemmer af Landstinget blev spurgt direkte om de vil bestride deres
poster i Landstinget samtidig med et eventuelt medlemskab i Folketinget.

– Jeg respekterer, at vælgerne har valgt mig til Landstinget. Men jeg vil ikke
stille op til næste Landstingsvalg, hvis jeg kommer ind i Folketinget, sagde
Josef "Tuusi" Motzfeldt fra Inuit Ataqatigiit.

Hans parti-kammerat Juliane Henningsen har også taget et klart valg.

– Jeg vil påtage mig arbejdet i Folketinget som et fuldtidsjob og trække mig
fra Landstinget, hvis jeg bliver valgt, sagde Juliane Henningsen.

Deres parti-kammerater Bent B. Kristiansen og Sofie Rossen var på valgturné
med andre kandidater og deltog ikke i vælgermødet i Ilulissat.

Astrid Fleischer Rex var eneste repræsentant for Demokraterne under
vælgermødet i Ilulissat mandag aften og hun var heller ikke tvivl om sin
holdning om dobbeltmandater. Hun sidder iøvrigt også i kommunalbestyrelsen i
Nuuk.

– Jeg har besluttet mig at beholde min plads i Landstinget, hvis jeg bliver
valgt ind i Folketinget. Men jeg vil til gengæld oprette en fond til støtte
for de mange mennesker, som ikke kan være sammen med deres syge
familie-medlemmer. Hele min løn fra Landstinget vil tilfalde fonden, hvis
jeg bliver valgt ind i Folketinget, sagde Astrid Fleischer Rex.

Ellen Christoffersen fra Atassut og sidder også i forvejen i Landstinget.

– Jeg vil beholde min plads i Landstinget, hvis jeg kommer ind i Folketinget.
Det hænger blandt andet sammen med, at jeg nu er medlem af Landstingets
udenrigs- og sikkerhedsudvalg og har også tæt kontakt til Nordisk Råd. Jeg
mener, at pladserne i Landstinget og i Folketinget kan supplere hinanden på
den måde, siger Ellen Christoffersen.

Hendes partikammerat Emilie Olsen sidder også Landstinget og stiller op til
Folketingsvalget den 13. november.

– Mit valg er nemt. Jeg sidder i Landstinget som suppleant. Jeg vil derfor kun
koncentrere mig om arbejdet i Folketinget, hvis jeg bliver valgt, siger
Emilie Olsen fra Atassut.

Doris Jakobsen fra Siumut er også medlem af Landstinget, men kom ikke med et
klart svar.

– Jeg er ung og fuld af energi, lød hendes korte svar under vælgermødet i
idrætshallen i Ilulissat, som blev transmitteret direkte i KNR-radio.

Læs artiklen på Sermitsiaq.gl

This entry was posted in Politik. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

