DR-dokumentar i Top 20

618.000 danske seere så udsendelsen »Flugten fra Grønland« og gav den næsten topkarakter, skriver Ekstrabladet.

DR’s »Forbrydelsen« løb med førstepladsen med 1,7 millioner seere og en
vurdering på 4,4, hvor det højeste er 5 og TV2’s »Vild med dans« lå på
andenpladsen med 1,4 millioner seere, vurdering 4.

På 16.pladsen kommer så »Flugten fra Grønland« med 618.000 seere og 4,2 i
vurdering.

Dokumentaren blev set af lidt færre end DR-Pengemagasinets seere.

Målingerne er foretaget af TNS Gallup TV-Meter. Seerne vurderer på en
skala, hvor 1 er meget dårlig og 5 er meget god.

Læs artiklen på Sermitsiaq.gl

This entry was posted in Indland. Bookmark the permalink.

10 Responses to DR-dokumentar i Top 20

  1. pilugr says:

    Ang. billedet. Det var da utroligt, ingen bor i sådan noget huse her i Grønland! Erstat den dog med noget mere realistisk, ikke kun pga. børnene, men for den hele grønlandske befolkning. Nu skal vi igen forfra forklare udlændinge “NEJ så galt er det ikke”. Meget af den udsendelse var sandt, men meget af den var det rene seere flæsk. Ligesom dette billede. Bvadr!

  2. hanniuna says:

    JO, det ER så galt….desværre.

    Jeg har hørt masser af grønlændere der fortæller rosenrødt om Grønland, når de er ude at rejse. Vi har hver vores oplevelser, så når jeg selv har muligheden gør jeg hvad jeg kan for at kombinere min viden til større forståelse for de grønlandske forhold.

    Vil Grønland selv lave et nuanceret billed ?

    Når politikerne – gang på gang- skælder journalister ud, og når de ovenikøbet ellers ville bestemme at Det grønlandske Pressenævn besættes af en grønlænder og ikke en jurist, så er det ligefør at jeg kan forstå at journalister ikke tør at være kritiske. For politikerne vil jo styre det hele – også medierne !

    Tallene taler for sig selv.
    VI MÅ FORHOLDE OS TIL REALITETERNE.

    Det er svært at se hvad de ansvarlige politikere laver, når de ikke kan lytte eller forstå andre ?

    Børnene og vores fælles fremtid
    med en befolkning med uddannelse og vækst
    – dét synes jeg vi skal satse på.
    Uden skyklapper på.

    Derfor er flere kritiske udsendelser baseret på tal og aktuelle tilstande velkomne, for vi har brug for dem.

    Det er lige som om politikerne kun kan finde ud af reagere på befolkningens meninger og ønsker, når der kritiseres fra DK ?

    Hvilken respekt er det for egen befolkning ?

    Som jeg læste på en parca-tegning her den anden dag:
    Den eneste hensyn der er på Grønland – det er hensynet til politikerne.

  3. Pilu says:

    bemærk min første sætning “Ang. billedet” hvis du kalder det at “FORHOLDE OS TIL REALITETERNE” så tager du fejl. Læs artiklen om hvordan filmholdet fandt en forladt hus, inviterede nogle tilfældige børn i nabolaget og tog fotografier af dem. Er det at forholde sig til realiteterne? det tror jeg ikke.

  4. ViGiNaVo says:

    Ja det er realiteterne mange steder, måske ikke lige dette billede, men det er en realitet som du åbenbart ikke har set før!
    Og igen, tallene taler for sig selv!

    Hvis der skal så meget drama og drastisk som dette, er det helt i orden for mig, så vi kan få vores problemer til livs!!

    Som om politikerne har “rene fingre”! Fatter ikke journalister tør dette når de ved at der er så meget korruption at halve af nationen vil være efter dem, da vores dejlige politikere har manipuleret både befolkningen men så sandt også medierne!

    Hvis du mener dette er noget rene flæsk for seerne, ja så har du åbenbart ikke set den elendighed der vises.

    >>Nu skal vi igen forfra forklare udlændinge “NEJ så galt er det ikke”.

  5. ViGiNaVo says:

    Hvorfor skal vi forklare dette når det er sandt? Hvorfor skal vi som også Enoksen opfordrer, at vi skal ikke høre på hvad andre folk fra andre lande synes! OG forklare at vores land bare er så smuk!???

    JA så de kan leve og styre dette land som de vil! For så længe vi ikke ser andre DEMOKRATISKE lande, så opdager ”Vi” ikke at de laver som de har lyst! Hvis du ser andre lande med så meget skandale efter skandale, så VIL medierne være efter dem! OGSÅ i DK! ISÆR i DK! for der skal man “rydde” op efter sig selv hvis man har lavet noget L***!

  6. Pilu says:

    I har ret, jeg har aldrig set én eneste familie der bor i en forfalden 100 år gammel hus med smadret altan samt smadret vindue. Har I virkelig det? så fortæl mig for guds skyld hvor i har set det?!?! så vil jeg personlig gå til hjemmestyret og klage over det. Misforstå mig ikke, bemærk at jeg skriver at meget af den udsendelse er sandt, men dette billede er simpelthen over stregen. Tallene er rigtige, alt statistik er rigtig og det skal vi være vågne for. Men der er også andre ting skal vi også være vågne for, f.eks. dette total urealistisk billede – JEG VIL HAVE FAKTA IKKE FUP.

  7. hanniuna says:

    Jeg husker desværre ikke scenen. Jeg kan dog lyslevende huske andre uhyggelige ting der foregår – virkeligt – i min by og igennem mit arbejde.

    Indledningsvis i dokumentaren blev det nævnt, at det ikke var Det smukke Grønland, der skulle vises. Det var bagsiden af mit liv.
    Dvs. ingen reklamebilleder om fantastiske Grønland, men om hvad der ligger og lurer af problemer i virkeligheden.

    Disse billeder blev vist frem som levende billeder, råt for usødet.
    Det er ikke hverdagskost i Grønland. Desværre kan jeg sige!

    Jvf. et indlæg om grønlandske politikere og deres trang til at styre pressen. Men – tak til grønlandske og danske journalister der til stadighed vil udfordre politikerne – for demokratiets skyld ! Bliv ved.

    Jeg mindes ikke billedet, fordi jeg kun så indledningen af den originale version. Da jeg så den grønlandske version 23.40 – 00.40 var det for sent for min hjerne, men jeg fangede da problemstillingen i programmet.
    Foriøvrigt burde udsendelsen genudsendes, da en del måtte i seng for at passe arbejdet næste dag.

    Mht. billedet og fakta.
    Jeg kan selv lide at tage billeder…. altså, jeg tror IKKE meningen med billedet er personligt rettet på barnet.
    Men….. et SYMBOL på alt for mange børns vilkår i dag ? Det virker.
    Som sagt må udsendelsen genudsendes, så kan jeg bedre vurdere.

    Desuden tror jeg, at du sagtens kan finde mere faldefærdige
    og for små huse, som en hel del mennesker lever i.

    Det har pressen beskæftiget sig med tidligere, når en hel del mennesker blev ramt a tuberkolose (gang på gang), som skyldtes meget elendigt vedligeholdte huse.

    DESVÆRRE… IGEN EN REALITET
    – der er langt fra politikernes egne, og selvbestaltede forhold.

    Fokus på børnevilkår – tak.

  8. adolfine says:

    Ilumut Fokus på børnevilkår og i øvrigt har vi hørt om den redegørelse som Anders Fogh har bedt om fra fra Grønlands Hjemmestyre Landsstyremedlem for familiedirektoratet, Tommy Marø om hvordan man får løst omsorgssvigt af udsatte børn på Grønland tilbage i august 2005, da Red Barnet sammen med en række danske organisationer påpegede de kritisable forhold for de dårligst stillede grønlandske børn i en rapport, som er sendt til FN’s Børnekomité.

    Tænk 2 år allerede er gået, hvad har de endlig forbedret siden da?

    Ilumut fattigdom, børnemisbrug, socialudsatte børn findes på Grønland, alt for mange. Det er godt, at der debatteres om det nu, så mange flere kan få indsigt i nutildags børn hverdag på Grønland.

    Der skal gøres noget intensivt for at hjælpe børnene og ikke flere vasken hænder, Grønland må se at vågne op, for det har eksisteres alt for længe. Vi skal kæmpe for børnenes vilkår og der skal huskes på at det ikke kun hjælper når nu politikerne sætter flere penge ind på at intensivecere, der skal også menneskelige ressorcer til at kunne denne sag til livs.

    Bare fordi der er lagt penge ind, så skal man ikke tro, så er den løst. Vi skal se resultaterne.

  9. adolfine says:

    Hov, Tommy Marø er landsstyremedlem for uddannelse eller var han i 2005 landsstyremedlem for familiedirektoratet?

    Altså skifter de stillinger gang på gang, når jeg duer vist ikke lige indenfor familie, så indenfor uddannelse??

    Æærg.. er træt af de dersen politikere, der skal nye ansigter til.

  10. hanniuna says:

    Pilu: Hov, jeg har altså først rigtig noteret mig at det ikke er billedet af drengen med havregrynet, men et helt andet billed.
    Og jeg har heller endnu ikke set artiklen du henviser til.
    Min fejl, træthed og distræthed og iver efter at fokus forbliver på børnene.

Leave a Reply

