IA og Demokraterne i Folketinget

Der var masser af stemmer til de unge, da der blev holdt prøvevalg på Bygge- og Anlægsskolen i Sisimiut. Juliane Henningsen fra IA blev topscorer, fortæller KNR.

Hvis folketingsvalget skulle afgøres på Bygge- og Anlægsskolen, så ville
landets folketingsmedlemmer være IA’s Juliane Henningsen og Demokraternes
Palle Christiansen.

Siumuts topscorer ved prøvevalget blev førstegangs-kandidaten Mininnguaq
Kleist, mens Atassuts topscorer var Ellen Christoffersen.

Én ting kan kandidaterne til folketingsvalget med temmelig stor sikkerhed tage
med fra prøvevalget. Hver sjette har endnu ikke besluttet sig for, hvem de
skal stemme på, så der er fortsat nok at kæmpe for den sidste lille uge.

Den første krydsildsudsendelse på KNR TV sendes i aften klokken 20 med
efterfølgende debat i radioen.

Læs artiklen på Sermitsiaq.gl

This entry was posted in Politik. Bookmark the permalink.

36 Responses to IA og Demokraterne i Folketinget

  1. anna82 says:

    Jeg synes at det er for meget at, Juliane Henningsen og Doris Jakobsen stiller op til folketingsvalget og er medlemmer af landstinget, selvom de ikke har en uddannelse end en gymnasiel eksamensbevis. De tror vist at tiden løber fra dem, da de hele tiden stiller op til valgkampe og dropper ud af deres uddannelser. Kan det være rigtigt at de under valgkampen til folketinget understreger at de vil kæmpe for de grønlandske studerende i Danmark, selvom de ikke selv har en uddannelse? Har politikkerne ikke sagt at Grønland skal have mange unge uddannede, så når Grønland engang bliver selvstændigt, bliver et stærkt land, som ikke har brug for arbejdere fra andre lande? Jeg synes at pigerne lige skulle tage en slapper og stille op til et valg i fremtiden, når de har uddannet sig.

  2. fnuggihh says:

    HELT ENIG!

  3. ViGiNaVo says:

    Ja bevares hun er Hurtig Talende… og Dygtig til at “snakkesere” i stedet for smukkesere.

    Synes også at det er et “Dårligt” forbillede at IKKE genneføre et uddannelse!

    Vi har stærkt brug for uddannede, og burde vise at vi har brug for flere som “Juliane eller Doris” som åååh er så dygtige!
    Eva-Marie fra Demokraatit ER i det mindste under uddannelse.

    Vi har brug for de unge, MEN man burde uddanne sig før man går ud og vil “styre” landet, det er et stort ansvar! Derfor burde man uddanne sig før man påtager sig denne erhvervs ansvar.

  4. anna82 says:

    Ja! Jeg er helt enig med at de er dygtige, vi skulle have flere af dem. De vil nok også få endnu flere stemmer hvis de fik sig en uddannelse. Man kan jo stadigvæk være politisk aktiv selvom man er under uddannelse.

  5. niju says:

    Eva Marie er i gang med en uddannelse, jep! Når i skal udtale jer om sådanne ting så synes jeg det ville være en ide at udersøge sagen nærmere. Er Doris ikke igang med en uddannelse?
    I må da være mindre kloge og ikke under uddannelse når i kommer med sådanne påstande. Hvis jeg skal sige det ligesom i selv siger det.
    Desuden er det folket der stemmer. Husk lige på det

  6. anna82 says:

    Jo, hun er under uddannelse pt, men har jo nok orlov nu under valgkampen. Hvad nu hvis hun bliver valgt ind i folketinget? Hvad så? Skal hun så droppe ud af sin uddannelse igen?

  7. niju says:

    Du kan da bare lade være med at stemme på dem. Hvis du ikke synes de er kloge nok. Man behøver ikke være dum fordi man stopper en uddannelse.
    Det er folket der bestemmer hvem de vil stemme på, så på en måde mener du at det grønlandske folk er dumme fordi de stemmer på personer der er igang med en uddannelse?

  8. anna82 says:

    Har jeg måske ikke lige skrevet at jeg synes de er dygtige og vil have flere af dem?? Jeg synes ikke at vi er dumme, nænej tværtimod, jeg synes bare at man skulle tage sig en uddannelse først, så har man afklaret fremtiden. Så vil de nok også være endnu mere dygtige, når de har fået endnu mere viden, fra deres uddannelser. Men tolk det endelig som du har lyst til det.

  9. niju says:

    Jeg tolker det som jeg har lyst til. Men hvordan skal man uddanne sig for at blive politiker?

  10. Hej derude!

    Det er altid meget interessant at høre folks meninger om én selv.
    Det er rigtigt at jeg ingen uddannelse har, foruden gymnasiet, men det er også vigtigt at have in mente at jeg rent faktisk kan komme ind på et hvilket som helst universitet med min studenterhue. Foreløbigt har jeg valgt at stille op og gøre en forskel i politik! Det er mit og ikke mindst vælgernes valg – jeg mener at folkevalgte så vidt muligt skal afspejle hele befolkningen – unge som gamle.
    -Jeg får mange positive tilbagemeldinger – og det er et godt tegn for folks tilfredshed.
    -Jeg mener selv at have sat nogle tydelige fingeraftryk i landstingets arbejde indtil videre.
    -Jeg vil også understrege at jeg nu læser forvaltningsret – på Ilisimatusarfik og har besluttet mig for at tage en uddannelse i den tempo jeg finder rimelig lige for øjeblikket😉 og jeg glæder mig da også til at få en uddannelse.

    Så tak for kritikken –

    Nu vil jeg op og snakkesere igen.

    God weekend.

  11. niju says:

    Kære Roosannguaq

    Hvis jeg er uddannet maler og har gennemført uddannelsen, er jeg så klog nok til at stille op?

  12. anna82 says:

    Det er det da! Synes du ikke at vi skal uddanne os? Du ville måske have det fint med at, hvis alle i Grønland ikke havde en uddannelse?

  13. niju says:

    Ikke alle er ens, lad dem dog. Hvis de unge piger har lyst til at stille op og gøre noget for samfundet so what. Det er befolkningen der bestemmer hvem de vil stemme på, de er tydeligvis ret ligeglade med om de er under uddannelse eller ej.
    Desuden ville jeg ikke have det fint med at ALLE i grønland ikke havde en uddannelse.. Er du gal?
    Bare fordi tre politikere er under uddannelse og er igang med at at stille op betyder det ikke, at alle ikke gennemfører en uddannelse. Nu må du lige…
    Bye for now

  14. maasi81 says:

    Kipparissuseq – Ilinniarsimasuungaanni aatsaat eqqarsarsinnaalluarnertut inerniliiniarneq politikkimik, demokratiimillu paasisimasaqannginneruvoq!

    Naluara Rosannguaq ilinniagaqarsimanersoq, kisiat atorfillit, ilinniartut, qarmaasut, ilinniartitsisut allallu “ilinniagaqarsimasut” ilumut eqqarsarluarsinnaanerunersut uanga apeqqusertariaqarpara.

    Juliane-li isumaqatigaara oqarmat, nammineq toqqangaralugu minnerunngitsumillu qinersisartut (qinersisartoq ataasiinnaanngitsoq) aaliangiisussaapput – tassa piumassuseq nukiuvoq.

    Aamma erseqqissaassutigisariaqarpoq, “inersimasuinnaat” politikkertariaqanngillat, inersimasuinnaappata “isummat allannguutaasinnaasut” pinngitsoorsinnaapput. Ilinniagaqarniaraannilu pitsaasumik, siusinnerpaamik 17-inik ukioqarluni FSUA naammasseriarlugu, 21-inik ukioqarluni ilinniarnertuunngoraanni, ukiut 5-at ilisimatusarfikkaanni ila aatsaat 26-it sinnerlugit ukioqaraanni qineqqusaartitsiniaaneq “uungaannaq” isigineruvoq.

    Danmark-ip ataaniitilluta, inatsisitigullu 18-inik ukioqarluni qinersisinnaatitaallunilu qinigassanngortissinnaaneq ammaanneqarpoq, tamannalu imaaliallaannaq (qujanartumik) allanngortinneqarsinnaanngilaq.

  15. cs27 says:

    Rosannguaq, jeg er meget enige med dig.

    Jeg synes også, at Grønland har brug for uddannede og moden politikere med livserfaringer og intelligens.

    Alt den hovsa oplevelser fra politikerne tyder jo på manglende dybde af faglig viden.

    Juliane, det er uden tvivl en udvikling for dig at være politiker der vil give dig gode erfaringer med i bagagen og vi kan helt sikkert også bruge dig i fremtiden, når du har samlet faglig viden.

    Jeg håber at du kan forstå, at Grønlands befolkning har brug for dygtigere politikere.

  16. mike80 says:

    Enig med Rosannguaq.

    Siullermik; namminersulivinniarneq. Namminersulivinniaraanni inuiaqatigiit amerlanerit politikerillu ilaasa malunnarpoq piumangaat inuiaqatigiit ilinniarsimasut peqqaarneqassasut. Nuannerpoq Dorissikkut juliannalu ilinniartunik sullisserusullutik oqaaseqartuartarnerat inatsisartuni.
    Unalu tassunga attuumassuteqarmat Dorissip qineqqusaarnermi oqaatingiuartangaa: “kalaallit ataatsimoorluta, ikioqatingiilluta.” Kalaallit ataatsimoorluta ikioqatingiillutalu suliniarutta nakuunerussannginnerpugut immitsinnut kaammattoqatigiikkutta? Tassaniipporlu aallartiffigissallugu assut pitsaagunartoq :isaasalerlugu “maligassiuineq!”
    Massakkut kalaallit nunaanni arnat inuusuttut nuimanerpaat namminersulerusuttullu Doris og julianne piareersimanerpat namminersulivinnissaminnut?
    piareersimasutut imminnut isigisimagamik massakkorpiaq namminersulivinnissaq sulissutigivaat. Kisianni taamatut isumaqarsimagunik inuiaqatigiinnik ilinniarsimasunik isumalluuteqarlutik taamatut isumaqarput.
    Soormi nuimanertik, nuimalereernikuummata, iluaqutigalugu maligassiueqqaalaarunik inuiaqatigiinnut allanut. Qanu qinersisartoqartigilissangaluarpat, taama oqalloritsigisut. ilaasa akunnattuugassutigerpalugunarmassuk qinissanerlugit ilinniarneqanngimmata.

    Akunnattuungassuteqartuusugut qinissanerlusi sooq qinissanerlutigit nassuiaateqarfigilaarnianngikkaatigut.

    Taamaattumik KAAMMATTOQAGIITTA MALIGASSIOQATIGIILLUTALU nakuunerussuugut inuiaqatigiittut, inuiaqatigiittut namminersulersussatut.

    Naggataatigullu folketinngimut isissagaluarussi qanortoq sullilluaritigut.

  17. thomas says:

    Interessante meninger om krav til politikere.
    Har debattørerne glemt, at i et demokrati er der ikke krav om bestemte uddannelser eller lignede for de folkevalgte?
    Hvis i hellere vil have et teknokrati er det en ærlig sag, men vil i så være så venlige at tone rent flag?

    Nu kan man så mene om visse af vore politikere hvad man vil, jeg vil dog være så flabet at påstå, at for enkelte politikeres vedkommende (jeg afholder mig fra at nævne navne), vil ingen grad af uddannelse gøre dem til hverken bedre politikere eller bare mennesker i det hele taget. Omvendt er der nogle der udfylder skoene fint. Sådan er demokratiet!

    Hvad med at stille krav til vælgerne i stedet? Og tag og stem på de kandidater, der har de holdninger, meninger og menneskelige egenskaber man kan stå inde for?
    Dét behøver efter min ydmyge mening nemlig ikke at kræve et bestemt uddannelsesniveau eller lignende …

  18. fnuggihh says:

    Jeg mener bare at man som politiker bør vide noget om de områder, man kan komme til at arbejde med.

    Egen erfaring er f. eks. tidsbesparende i forhold til at skulle afhjælpe et problem for andre. Hvis man skal forsøge at løse et problem man ikke selv kender til, hvordan ved man så hvor man skal starte?

    Hvordan skal en taxichauffør styre et direktørat for uddannelse for eksempel? Hvad ved en skolelærer om at styre et lands økonomi?

    Og ja et lands politikere skal afspejle landets befolkning, og det mener jeg så heller ikke at de gør her i landet! Men det er en helt andet diskussion..

  19. cs27 says:

    Det er et stort ansvar at være politiker.

    Det er min opfattelse, at der er en stor kløft mellem de erfarne og helt unge politikere. De erfarne/gamle politikere mangler udfordring og er gået i stå med deres politiske arbejde. De nuværende unge/nye politikere har alt for mange gode ideer med løse ender. Det har givet flere udfald af Ups! Hovsa! Undskyld!, så prøver vi lige igen.

    Den energidrænende magtkamp der kører som en ond cirkel på talerstolen, er en manglende fokus på, at tænke i højere plan. De spilder alt for megen tiden på at mobbe og være nedladende overfor hinanden. Det handler for tit om personificeret angreb frem for faglig viden.

    Er det, at tage et ansvar og være et godt eksempel for sit land?

    Vi har i for mange år sovet os fra problemerne, men tiden er kommet hvor vi skal sætte fokus på nytænkning.

    Vi mangler at få løftet op i grønlændernes selvværd, som i mange år har været svigtet for vigtige informationer som en del af opdragelsen. Som også gælder for politikerne.

    En uddannelse kan være med årsagen til en god ballast for ens selvværd. Igennem uddannelse vil du blive udfordret og udviklet til en der kan tænke og tale i højere plan. Det gælder også for politikerne.

    Lige nu er landsstyret en rodet sammenblanding der ikke er i balance, og det er der mange i samfundet der er opmærksom på. Og en af grunden til, at mange vågner op og tilkendegiver deres mening.

    Glem ikke, at befolkningen er årsagen til, at I er politikere.

    Vi har vel lov til, at være kritiske, når vi ikke er tilfreds med kvaliteten.

    Derfor har jeg også lyst til at sige til Hans Enoksen ”Vis din tropfører og tage et ansvar for samfundet”.

  20. niju says:

    Til Rosa, Hanne, Vivi, Mike og K.E Petersen
    Gad vide hvad i selv er uddannet som?
    Siden i er “Iiiih så kloge og bedre end politikerne”

  21. kp25 says:

    Hej Niju,

    Jeg har været igennem 2 uddannelser – hvad med dig?

    Der er ikke noget galt i at ytre sin mening, det fortæller bare at vi er forskellige som mennesker.

    Der er ingen som forsøger, at hindre dig i at vælge Juliane Henningsen.

    Der skal bare være plads til alle og kan udnytte ytringsfriheden, uden at det skal tages personligt. En god tankegang er altid godt at have i baghovedet ”Jeg tager det jeg kan bruge, og lader resten ligge”.

    Hvor svært kan det være?

  22. fnuggihh says:

    Hej Niju
    Jeg er uddannet Bioanalytiker i 2001, og nu læser jeg på andet år på Ilisimatusarfik.
    Jeg mener ikke at vi er “ååh så kloge”, men jeg mener ikke at det er specielt tillidsvækkende at vores land bliver styret af præster og skolelærere!
    Jeg mener bare at der burde være (især)økonomer, jurister, læger, og lignende imellem..

    Politikere er jo tit forgangsmænd og kvinder, så hvis man skal kræve at en befolkning skal uddanne sig, burde man så ikke gøre det selv?

    Hvis en mand fra en bygd, som kun kan et sprog kan blive landsstyreformand, hvad skal så få overbevist de unge grønlændere i bygderne om at de skal få sig en uddannelse?

  23. niju says:

    Kære Hanne
    Synes du præster og skolelærere ikke er særlig kloge fordi du selv har en højere uddannelse?

  24. kp25 says:

    Hej Niju,

    Jeg kan ikke bruge din barnlige attitude til noget. Du har lov til at være uenige, men prøv at være mere konkret og fortælle, hvorfor du synes vores politikere er så dygtige?

  25. fnuggihh says:

    Kære Niju
    Nej jeg er ikke nødvendigvis klogere end præster og skolelærere, men som skrevet tidligere mener jeg at folk der besidder en høj óg meget vigtig post her i landet bør vide noget om det de skal tage beslutninger om!

    Hvad ved en præst om et lands økonomi f.eks? Hvad ved en skolelærer om hvad der foregår i sundshedsvæsenet?

    Ja som K.E skriver, hvorfor synes du at vores politikere er så dygtige, med eller uden uddannelse?

  26. niju says:

    Jeg synes bare i spiller alt for kloge uden at vide hvad det er der egentlig foregår

  27. cs27 says:

    Det taler for sig selv. Vi skal bare ignorere den slags kommentar der er envejs kommunikation.

    Jeg kan ihvert fald ikke bruge det til noget.

    Jeg har været så glad for at høre de forskellige meninger, og det har lært mig, hvordan vores land ligger med så mange forskellige mennesker, og hvor stor forskel der er.

    Jeg håber at vi i fremtiden kan nå til en fælles forståelse, at magtmisbrug ikke er en styrke. Vores politikere har ikke imponeret mig indtil videre.

    Hvis de var faglærte og dygtige har vi ikke brugt så meget tid på, at kritisere dem. Vi er medansvarlige for, at vælge de rette kandidater til at være politikere. Fælles kommunikation og information er nok den rette vej til, at nå frem til formålet.

  28. therkildisaksen63 says:

    Der er også andre ord, som I er igang med i diskussionen. Og det er Janteloven og Fordomme. Unge som tør stille op til, enten kommunevalg, Landstingsvalg eller Folketinget er meget støtteværdige. Fordi; De skal samle erfaringer sammen til vores lands ve og vel. De skal lære af Deres fejl og høste mere og mere erfaring. Der er ikke nogen som lover Dem, at De vil blive stemt hvergang der er valg til et eller andet valg. Gang på gang bliver der råbt om, at unge skal stille op. Og når der så stiller nogen op, hvad sker der så? Ja, så kommer Jeres fordomme og ikke mindst Jeres Jantelov. Juliane skal tidsnok nå, at tage en uddannelse. Hun er ung endnu og har masser af tid til, at tage en uddannelse som hun selv synes er bedst for hende. Men hun har og får mere fordel af, at høste politiske erfaringer nu. For det er hvad vores land har brug for i fremtiden. Ikke Jeres (undskyld)skide fordomme og jantelov! Go for it, Juliane!

  29. cs27 says:

    Fordomme og jantelov er dit ord og tankegang, som ikke har indgået i min hensigt.

    Kan du måske fortælle mig, hvorfor du synes hun er en dygtig politiker, hvad er det hun siger der er så godt?

    For mit vedkommende oplever jeg hende og Doris, at de har en god talegave, og ikke andet. Indholdet er overfladisk som mangler dybde, faglig viden og livserfaring.

    Hvis du skal overbevise mig, at det er det Grønland har brug for, er du nødt til at gå lidt mere i dybden end at argumentere det med fordomme og jantelov, og fordi de er unge.

  30. fnuggihh says:

    Kære Therkild
    Nu skal du ikke overfortolke debatten. Personligt har jeg intet imod Juliane, og jeg tror og håber på at hun nok skal få sig en uddannelse, da jeg ved hun har omløb i hovedet! Jeg hentyder mere til det generelle uddannelseniveau blandt vores politikere.

    Det har heller ikke noget med janteloven at gøre. Jeg siger ikke at de ikke skal tro de er noget… Men jeg mener bare det er på tide at få nogle uddannede folk ind i landstinget, så vi måske kan få nogle lidt bedre og gennemtænkte beslutninger fra landstingssalen.

    Manglende indsigt har jo gang på gang vist at have utilsigtede omkostninger for forskellige befolkningsgrupper her i landet. Bare se på deres sidste beslutning om afgiftsforhøjelser…

  31. drnuuk says:

    Demokratiet har altid været til fare for sig selv – vi giver mulighed for at alle og enhver kan komme ind i vores lovgindende forsamling. Sådan er det i de fleste demokratier…

    Det jeg tror folk er trætte af, er at etnicitet, opskruet nationalisme, fremmedhad og inkompetence er så fremherskende hos nogle politikere.

    Jeg tror bestemt ikke at det er pga janteloven at man stiller spørgsmålstegn ved om vi, som vælgere, bør stemme på folk som ingen erfaring eller ingen forståelse har for problemerne i samfundet.

    Jeg ville elske bare i én valgperiode at have de perfekte politikere inde i Landstinget – dem der gør noget ved problemerne og løser alt så ALLE er glade. Det sker nok aldrig – og er en naiv og utopisk tanke. Men hvordan kommer vi tættest på det?

    Ved politikere der skal træde deres politiske barnesko i den lovgivende forsamling, selv før de har bare en smule livserfaring?
    Ved politikere, hvis eneste balast i komplicerede debatter og løsningsforslag, er populistisk/nationalistisk retorik?

    Tror jeg ikke…
    Nationalisme og national stolthed bliver blandet sammen mange gange i debatten, det bliver hurtigt sort og hvidt… Og en meget “os mod dem” tone…

    Tror jeg så, at vi får de bedste politikere ud af dem, som har gået lige 5 semestre for længe i skole? Og mistet enhver forbindelse til det virkelige liv?

    Nej, det tror jeg heller ikke…

    Der findes mennesker, som kan byde på en mellemvej. Nogle som er uddannede i et vist omfang, med et godt greb om virkeligheden og med en stærk holdning til hvor vores samfund skal hen – hvor vi alle kan deltage aktivt og bidrage med vores indsats.

    Det er dem vi bør stemme på, som vælgere. Vi kan som vælgere være uenige om hvem der skal stemmes på. Men at sætte sit kryds med omhu er vel heller ikke så ringe endda?

  32. seqineq says:

    Håber ikke, at det er et teknokratisk samfund nogle af debattørerne mener, at vi har brug for, for at kunne fungere som et problemløst samfund. Det er aldeles nødvendigt og det må være målet for et samfund, at have så mange uddannede som overhovedet muligt, men et teknokratisk samfund vil ikke nødvendigvis løse vore samfundsproblemer, for selv blandt veluddannede findes der stump vold, børnemisbrug og andre problemer som vi alle kender til i vores hverdag, blot foregår disse i hjemmets fire vægge og vil ikke blive identificeret medmindre mindst én stærk person træder ud og erkender problemets omfang.
    Et teknokrati gør folk med problemer til rationelle objekter man bare skal løse problemerne for, uden reelt at snakke med disse der har problemer, er det måden at løse problemer på? Det mener jeg ikke!! Problemsløsning drejer sig i høj grad om at involvere inidvider med problemer totalt ind i processen, for derved at kunne få disse til at blive proaktive personer også.

  33. kp25 says:

    J Poulsen, er det ikke sådan vores samfund fungere nu i forvejen. Hvis jeg ikke har forstået din mening rigtigt, må det være fordi jeg roder rundt i det.

    Er vores nuværende politiker og vores samfund ikke i forvejen teknokratiske?

    For vi mangler nemlig indsigt i andre menneskers problemer i forvejen, og det er den vi skal udvikle i samfundet, det er jeg med på.

  34. therkildisaksen63 says:

    Grunden til, at jeg siger det sådan er begyndelsen på debatten. Prøv og læs hvad der står på toppen af denne side.

    Men saglig er debatten trods alt. Godt valg til jer alle.

  35. kp25 says:

    J Poulsen, tak for din kommentar om “Teknokrati” som jeg ikke forstod en betydning af, men så fandt jeg nedenstående forklaring.

    «Teknokrati» stod oprindelig for en samfundsopfattelse, som den nordamerikanske ingeniør H. Scott udviklede i 1920’erne. Opfattelsen gik ud på

    1. At en rationel planlægning og styring af samfundet var mulig
    2. At ledende personer indenfor teknik, økonomi og administration måtte
    være «subjekter» for denne planlægning og styring.

    Teknokratiet ville ifølge Scott kunne fjerne samfundsmæssige problemer og klassemodsætninger til fordel for en videnskabeliggjort ordning og styring, gennemført af ekspertgrupper, som havde forudsætninger for at betragte samfundet i et «helhedsorienteret» perspektiv.

    Teknokratiet var et forsøg på at løse sociale, økonomiske, politiske og moralske problemer på en instrumentel måde – dvs. uden at problemløserne indledte nogen reel politisk diskussion med dem, der var i den problematiske situation, og uden at de forstod dette som magtanvendelse. I det teknokratiske perspektiv blev magtproblemer fordrejede til tekniske problemer, til problemer som eksperter og administratorer kan tage sig af.

    Teknokratiet er en «frugt» af den moderne kapitalisme med sit indbyggede pres i retning af rationaliserede produktions- og arbejdsprocesser og rationaliserede uddannelses- og omskolingssystemer. Kapitalismen har behov for effektive operationelle og instrumentelle løsninger på problemer, som den selv producerer.

  36. aolsen says:

    Kære allesammen,

    synes i ikke at man skal altid først se hvad man kan gøre for sit medmennesker enten om man er uddannet eller ikke-uddannet?
    Grønland har selvfølgelig brug for mere uddannede indbyggere da vi er i mange vanskeligheder, såsom da Grønland mangler lærere og læge osv.

    Min point er at om man vil hjælpe andre og gøre alt sit bedste for at hjælpe andre. Det er altid om kærlighed og respekt.

    Jeg prøver ellers ikke at lære jer om kærlighed og respekt.
    Jeg siger bare at man skal altid tænke først om at det er iorden for andre.

    Der er alt for mange mennesker der tænker kun på sig selv.

    Ajunngikkisi, sissuerlusi.

Leave a Reply

