Kuupik: Rimeligt at hæve huslejen

Huslejen i Selvstyrets 400 udlejningshuse, blandt andet til chefer, har ikke været sat op i to år.

Læs artiklen på Sermitsiaq.gl

This entry was posted in 3. Bookmark the permalink.

14 Responses to Kuupik: Rimeligt at hæve huslejen

  1. Atsiaapi Johansen says:

    Her påkræves betraktlig løn forhøjelse. Jess vågn op

  2. Brask Gert says:

    Hvis man skulle følge det private udlejningsmarked havde det endt med et ramaskrig, men dette er dog langt fra priserne der betales på det private udlejningsmarked, så hvis man ikke vil finde sig i stigningen så må man jo se om man kan finde noget billigere, jeg tror at der er nok andre som er villig til at betale prisen for at komme til at bo til leje i de pågældende boliger. Det er jo ikke gratis at få selvstyre.

  3. Arne Ib Nielsen says:

    Inuit Ataqatigiit krymper snart gevaldigt hvis det ikke ændre kurs! Palle C. har grundigt lege med tallene. Hvor mange af nye IA´s medlemer kunne lægge tal sammen? Det tyder på, at Palle C. løber om hjørner med Inuit Ataqatigiit uerfaren medlemmer!

  4. Så har de private udlejere mulighed for at hæve deres priser en takt højere. Når de offentlige holder priserne nede, så kan man holde indflationen også nede. På den måde kan man styre landets konkurrenceeavne mod andre lande.

    At sætte priserne op betyder at SIK, atorfillit kattuffiat, Sulisunik siulersuisut kattuffiat, DJØF og alle fagforeninger måtte kræve højer lønstigning for at lønmodtager og alle andre kan have mere i lønningsposen for at kunne betale huslejen. Hvis de ikke hæver dem, så er der store husleje restancer, som kommer til at gå ud over andre gode betalere som så får endnu en takt højere igen, for at dække huslejerestancerne. Så det er en skrue uden ende.

    Jeg tog mit huslejestigning som et eksempel i en anden indlæg på Grønlandsk. Den kan jeg lige skrive op igen:

    Min nuværende husleje er kr. 5187,00
    Huslejen stiger med kr. 3102,00
    Jeg kommer til at betale kr. om måneden 8289,00

    Det vil sige at jeg kommer til at betale kr. 99.468,00 om året. Og det er mange penge. Især når vi siden vi flyttede ind og har skrevet at der er et vindue der “regner” ind når der er regn udenfor, det har A/S INI ikke taget sig sammen for at reparere den i det sidste 3 år. Det har de ikke på trods af at undertegnede ellers har sendt foto-dokumentation, rykkere, vicevært har været på besøg, lovet at der kommer nogen og gør noget ved den osv.

    Om 14 dage er det 3 år siden vi flyttede ind og snart 3 år siden vi meldte til A/S INI at denne vindue er utæt efter den var blev udskiftet før vi flyttede ind. Der er vandskader af regnen, og der er sikkert vandskade i isoleringen osv.

    Og så en huslejestigning oven i den.

  5. Jeg glemte lige et spørgsmål i forbifarten om det udregning som Jens B. Frederiksen kom med.

    “I følge naalakkersuisoq for boliger Jens B. Frederiksen stiger husslejen i chefboligerne fra ca. 500 kr. til knap 800 kr. pr. kvadratmeter i gennemsnit, mens lejen i et dobbelthus stiger fra ca. 500 til ca. 700 kr. pr. kvadratmeter.”

    Er disse husleje stigninger pr. måned eller pr. år?? Kan Sermitsiaq uddybe den??

    Hvis det er om året kan jeg slet ikke få den til at passer, heller ikke når det er om måneden i forhold til min egen stigning.

  6. Atsiaapi Johansen says:

    Bolighajer

  7. Atsiaapi Johansen says:

    Ila serlernat

  8. Brask Gert says:

    “Morten” Det må være pr. m2 pr. år dette er det det normale. Jeg kan godt læse på dit indslag at der er nogen som ikke gør deres arbejde godt nok og lader boligerne forfalde, dette er jo ikke meningen og ved denne holdning så ender med at regningen bliver større og større, i stedet for løbende at forebygge og derved holde vedligeholdelsesomkostningerne nede. I denne sammenhæng kan jeg godt forstå at i ikke er tilfreds med huslejestigningen, og jeg kan heller ikke forstå at en udlejer har så markante stigninger på en gang, jeg kunne forstå det hvis det kom over 3 eller flere omgange, men da jeg ikke kender udlejers forretningsorden og handlingsplan så er det jo svært at vide hvordan de udfører sådanne tiltag.

  9. Atsiaapi Johansen says:

    Bekend din synder så kommer du til
    bedre borgerskab tsk tsk

  10. Atsiaapi Johansen says:

    Luluma. Sermertsiaq`s sorterer jo efter dens egen såkaldt misfortået ytringsfrihed

  11. Brask Gert says:

    Rom blev ikke bygget på en dag og derfor kan man ikke bare kræve at Namminersorneq skal kunne tilbyde guld og grønne skove med det samme, man bliver nød til at yde før man kan nyde og det må hele befolkningen være med til, specielt efter 30 år med fejlslåen politik. Held og lykke og håber at i alle får vind i sejlene og vil blive belønnet for jeres indsats med Namminersorneq og selvstyret.

    Jeg ved at der er mange Grønlændere som i dag bor uden for Grønland der sagtens kan bestride mange af de stillinger rundt omkring i landet hvis de får muligheden.

  12. Sine Bruin says:

    Det har jo længe været en offentlig hemmelighed, at de billige huslejer var en art skjult lønstøtte, da man sammenlignet med Danmark ikke lønner særlig godt.

    Hurdlen for rekrutteringsarbejdet til Selvstyret har nu fået endnu en sten i skoen og hedder derfor fremover: Dårlig løn, dyr husleje, exorbitante udgifter til husholdningsudgifter (specielt hvis man ønsker at leve sundt), dårlige skoler for ens unger, børnehaver uden tilstrækkeligt uddannet personale, dagplejere på det sorte marked ingen holder kontrol med.

    Det er ikke så mærkeligt at det i nogen departementer kan være vanskeligt at opdrive almindelige AC medarbejdere. Her hedder stillingsbetegnelserne afdelingsledere, kontorchefer, konsulenter osv. Det kunne være interessant at få et tal på hvor mange ansatte den gennemsnitlige leder i Selvstyret har under sig. Hvorfor ikke spille med åbne kort. Vi mangler uddannet personale i Grønland og vi ved at en af måderne at tiltrække på, er at lønne godt. Hvorfor spille det her maskaradespil?

    Giv folk en ordentlig løn, nogle ordentlige boliger og nogle skoler der bare nærmer sig dansk/vestlig standard. Så har man også medarbejdere der bliver meget længere, ligesom det vil være betydeligt nemmere at lokke vores egne uddannede hjem igen.

    Nu sker der én af to ting:
    1) rekrutteringen bliver endnu vanskeligere
    2) lønnen får et ordentligt hop, næste gang der er overenskomstsforhandlinger.

  13. Jens Peter Jensen says:

    Jeg har ikke stemt ja til selvstyre jeg er “offer” for demokratiet.
    Gert B. Jeg syntes det er nedladende og udvisning af total mangel på forståelse for den grønlandske boligsituation at sige man “bare” kan finde noget billigere. Folk der er så heldige, at have en bolig kan kun finde noget på det private boligmarked, som selv du kan se, er voldsomt presset.
    Om et halvt år stiger priserne på lejeboligerne i boligblokke også. Så vil der for alvor blive krise i de grønlandske hjem.
    Det er muligt at du og vores politikere uden problemer kan finde 2-3.000 kr. ekstra i jeres budget, men det er de færreste i min omgangskreds som kan det.
    Jeg vurderede nøje min økonomi før jeg flyttede i det lejehus jeg bor i. Jeg opgav nogle ting så jeg kunne have råd til det. Det så ud til at fungere. Nu mindre end 2 år efter får jeg en huslejestigning på 53%!
    Helt ærligt. Det er sku da for langt ude!
    Jeg kan ikke finde 2500 ekstra i mit budget.
    Resultatet af det her, kan meget vel betyde, at jeg må holde op med mit arbejde og finde på noget som giver mere. (politiker måske)?
    I yderste konsekvens er jeg nødt til at rejse fra landet. Fra min familie, mit job og min nu alt for dyre bolig…
    Og Gert, før du kommer med gode ideer så lad mig lige sige, at jeg hverken ryger eller drikker, ser dekoder tv eller spiser ude. Det er der ikke plads til i budgetet. Ja jeg har internet, men det er nok også snart slut.

  14. Brask Gert says:

    “Jens Peter Jensen” Hvis du læser andre af mine indslag så skriver jeg faktisk at man ikke burde hæve prisen så meget på 1 gang da det ikke er normal praksis for udlejere, jeg har forslået at man kunne gøre det over mindst 3 gange eller flere, da det ikke er rimeligt for nogen at man har så kort tid til at regulere sin økonomi på. Så Jens Peter Jensen der er noget du har misforstået helt med mine kommentarer.

Leave a comment